Hoe werken boeklongen van spinnen en schorpioenen?

Hé ik was benieuwt hoe werken boeklongen van spinnen en schorpioenen?
En dan met namen de ademhaling.
gaat de lucht bijvoorbeeld net als bij zoogdieren er aan de zelfde kant uit als waar de lucht er in komt of werken die net als kieuwen van vissen met een ingang en een uitgang?

3 jaar geleden
in: Insecten
3.8K

Antwoorden (1)

De ademhaling van spinnen en schorpioenen is niet gekoppeld aan de monddelen, maar verloopt via vele openingen in het uitwendige skelet. De lucht wordt eerst door een 'hoofdstelsel' van dikkere buisjes (trachea) gevoerd en via vele kleinere buisjes (tracheola) tot vlak bij de cellen gebracht. De lucht wordt vanuit vele plaatsen op het achterlijf en het borststuk aangevoerd en weer afgevoerd met behulp van kleine spiertjes die de opening sluiten bij het aanspannen en openen bij het ontspannen.
Veel spinnen hebben zogenaamde boeklongen die de naam danken aan de vele bladachtige plaatjes die zuurstof opnemen. Veel soorten hebben ook vertakte buisjes die het lichaam van zuurstof voorzien, een zogenaamd tracheeënstelsel. Bij veel spinnen komt een combinatie voor. Het ademhalingsapparaat is altijd gelegen in het achterlijf, en ook de ademopeningen zijn hier gepositioneerd. De ademopeningen bestaan uit een spleetachtige opening aan de buikzijde van het achterlijf waarbij het aantal openingen kan verschillen per familie.
In de afbeelding een electronenmicorscopische foto van een spinnenboeklong.