Hebben muggen een voorkeur voor het steken van mensen met een beter voedingspatroon?

Vrouwelijke muggen steken om bloed te verzamelen voor hun nakomelingen. Kunnen muggen een verschil merken in het bloed van mensen met een beter voedingspatroon, ervanuitgaande dat bv ijzer en vitaminen een betere waarde hebben dan mensen met een minder goed eetpatroon.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
1.4K
Ivana
3 jaar geleden
Ik weet wel dat muggen voorkeur hebben. Zo wordt ik altijd gestoken en mijn man nooit. Toch eten we hetzelfde. Ander bloed??
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.pfizer.nl/article/waarom-lusten-muggen-niet-iedereen-even-graag

Antwoorden (1)

Nee, het is eerder omgekeerd. Met een gezond voedingspatroon word je vaak minder gauw gestoken.
Muggen vinden de één aantrekkelijker ruiken dan de ander. Zij kunnen tot op wel 70 meter afstand geuren waarnemen. Het lichaam maakt zo’n 300 chemische verbindingen aan, die ook door muggen worden waargenomen. Onder meer is voeding van invloed op onze geur. Ieder mens ruikt hierdoor anders.
Om muggen op afstand te houden te houden is het belangrijk om gezouten voeding en hoog calorische voeding te vermijden. Van citrusfruit, bananen en sterk gekruide gerechten verandert de aromatische vingerafdruk en wordt je minder aantrekkelijk voor die vervelende beestjes. Ook voedingsmiddelen rijk aan vitamine B1 (aardappelen, granen, volkoren producten, melk en vlees) maken dat je geen slachtoffer van muggen wordt.
SimonV