Hoe bestrijd ik deze twee beestjes, sinds de hoge temperatuur komen ze overal tevoorschijn?

Deze twee beestjes dacht ik te hebben bestreden met ‘Kruipend Ongedierte Spray’. Maar sinds de temperaturen deze week zo hoog zijn, lijken ze weer overal in m’n huis te kruipen: slaapkamer, balkon, keuken, woonkamer... Ik woon in een appartementencomplex, 4 hoog/bovenste verdieping. Ik dacht dat deze insecten van vocht hielden, maar gek genoeg kom ik ze op de badkamer niet tegen.

Iemand tips welke dieren dit nou echt zijn en wat er tegen te doen? Ze kunnen zich beide ontzettend snel voortbewegen! Alvast enorm bedankt voor jullie reactie!

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
2.2K
Griffin
3 jaar geleden
Die onderste is i.i.g een zilvervisje die van vocht & donker houden en achter plinten en kiertjes leven.
TurfGraver
3 jaar geleden
Vreemd zilvervisje Griffin.
Lijkt mij eerder een kleding mot.
En bovenste een pissebedje.
Griffin
3 jaar geleden
@Turf inderdaad geen zilvervisje :-)

Antwoorden (1)

De eerste is een warmte minnende Zwartkoppissebed, Porcellio spinicornis. Een van oorsprong mediterrane soort die inderdaad zeer snel loopt. Hij is ongevaarlijk, komt met name op kalk af. Is een echte stadsbewoner die goed tegen droge omstandigheden kan. Bestrijden hoeft in feite niet omdat hij geen schade aanricht.

De tweede is een schietmot. Welke van de vele (zo'n 180) soorten is aan de hand van deze foto niet te bepalen. Ze kunnen goed vliegen en komen op licht af. De volwassen beestjes richten geen schade aan. Je kunt voorkomen dat ze binnenkomen door horren voor de ramen te plaatsen.
Amadea