Lijkt op de taxuskever.
De taxuskever (ook wel gegroefde lapsnuitkever genoemd) is een ongeveer 1 cm grote, zwartgrijze kever met bruine vlekjes op de dekschilden. De dekschilden zijn gegroefd en met het lichaam vergroeid zodat ze niet kunnen vliegen. Ze zijn genoodzaakt te lopen, wat ze erg goed kunnen.
Ruim 20 jaar geleden kwam de kever bijna alleen maar voor in de taxus, waar het dier ook zijn naam aan dankt. Bij aantasting aan de taxusnaalden blijft er bijna niets meer over van het loof.
De larve is nog schadelijker dan de kever maar doet zijn schadelijke werk onder de grond, ze eten aan wortels en de wortelhals. Vaak merk je dat een plant ineens los op de grond ligt en blijkt dan geen of weinig wortels meer te hebben.
SimonV
3 jaar geleden
Het is een bladluis, wat je kunt zien aan het peervormige lichaam en de twee buisjes aan de achterkant: klieren die was (honingdauw) afscheiden.

De foto is niet scherp genoeg om te kunnen uitmaken welke van de honderden soorten bladluizen, die elk hun eigen waardplant hebben, het kan zijn.
. . .
Maar het zou een Uroleucon taraxaci kunnen zijn.
Toegevoegd op 31 juli 2020 11:39: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Ik heb de foto vergroot: deze grijzige, zeer brede ‘buisjes’ zijn volgens mij gewoon de tekening van de vloer.
Amadea
3 jaar geleden
Kijk nog maar eens beter, ik heb echt het juiste antwoord. Ook degene die op de duimpjes drukte heeft ongelijk (en ik heb een sterk vermoeden wie daar achter zit....).
SimonV
3 jaar geleden
Vanzelfsprekend heb ik beter gekeken, en iemand anders ook laten kijken die tot dezelfde conclusie kwam. Geen buisje te zien. Bladluizen zijn 3-4 mm groot, ook de Uroleucon taraxaci.
Ik schat toch dat het insect van de op afstand genomen foto veel groter is.
https://bladmineerders.nl/parasites/animalia/arthropoda/insecta/hemiptera/sternorrhyncha/aphidoidea/aphididae/aphidinae/macrosiphini/uroleucon/uroleucon-taraxaci/?lang=nl