Wat kan ik doen tegen dit ongedierte in mijn slaapkamer?

Al jaren heb ik last van kleine beestjes op mijn slaapkamer. Soms zijn ze maanden weg, maar sinds paar dagen kom ik ze weer tegen.

De beestjes doe niets. Vaak zitten ze stil, maar soms kruipen/lopen ze.

Ze zitten voornamelijk op de muur en in de vensterbank. Ze zitten vrijwel altijd aan de kant van mijn raam. Ook zitten ze soms op een handdoek, shirt of broek (Uitsluitend aan de kant van het raam). Eigenlijk zitten ze nooit in andere delen van mijn kamer en huis.

Het valt mij op dat de beestjes er alleen zijn wanneer het buiten ruim 20 graden is. Bij temperaturen onder de 20 graden zie ik ze nooit.

Ik heb niet het gevoel dat de beestjes er zitten vanwege viezigheid, muffigheid of slechte hygiëne.

Na wat googlen vermoed ik dat het om de tapijtkever gaat. De afbeelding die ik zie komen erg overeen met de beestjes in mijn kamer. Echter weet ik het niet 100% zeker.

Ik ben benieuwd of mijn constateringen er op duiden dat het om de tapijtkever gaat. Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik het ongedierte het best kan tegengaan. Ook vraag ik me af of ik op zoek moet gaan naar een bron. Verder ben ik benieuwd of “een ongedierte stekker” (pest control system) mogelijk een oplossing kan bieden.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
46K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ter aanvulling op mijn vraag: Zoals ik zei heb ik een sterk vermoeden dat het om de tapijtkever gaat. Op internet lees ik dat (tapijt)kevers volledige gedaantewisseling ondergaan en dat dit vier stadia kent: ei–larve–pop–adult. Tot op heden heb ik nooit iets opgemerkt van ei, larve en pop.
Amadea
3 jaar geleden
Is het mogelijk dat wij door een foto van jou kunnen bevestigen of ontkennen dat het om een tapijtkever gaat?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
Vanavond heb ik een poging gedaan om een beestje te fotograferen. De belichting icm het erg kleine beestje gaf een nutteloos resultaat. Morgen ga ik nog een poging wagen.
carmel163
3 jaar geleden
Er is al eens eerder een goeie vraag gesteld met een foto erbij. Is dit het beestje dat jij thuis ook hebt? https://www.startpagina.nl/v/dieren/insecten/vraag/661679/o-vertellen-insect/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Carmel
Bedankt voor je reactie! Inderdaad! Het gaat om dat beestje. Dankjewel. Heb zojuist ook zelf een foto gemaakt, maar zie geen optie om die foto aan dit gesprek toe te voegen...

Antwoorden (1)

Ha, daar is een geslaagde foto! En ja, die bevestigt dat het om een tapijtkever gaat.

In het voorjaar en de zomer vliegen ze buiten rond om zich te voeden met stuifmeel en nectar. Maar het zijn de larven van de tapijtkever die de meeste schade aanrichten. Die zijn dol op natuurvezels in tapijten, gordijnen, kleden en dergelijke.

De beste manier om de tapijtkever te lijf te gaan is gewoon: met de stofzuiger, eentje mét zak. Nadat je de hele kamer grondig uitgezogen hebt gooi je die zak gesloten in een afvalzak die buiten staat.
Amadea