In ieder geval een sluipwesp. Let ook op de zeer lange legboor.
Deze slankgebouwde insecten hebben een zeer dunne 'wespentaille'. De vrouwtjes hebben een lange legboor. De lichaamslengte varieert van 0,3 tot 4,2 cm.
Toegevoegd op 03 mei 2020 18:37: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is een Houtsluipwesp, Rhyssa persuasoria.

Zij legt eitjes bij de larven van houtwespen. Deze larven leven in naaldbomen en zitten een paar centimeter diep in het hout. Het kan soms wel een half uur duren voordat de wesp haar lange legboor (langer dan haar lijf) diep genoeg geboord heeft om bij de larven te komen. (De mannetjes hebben geen legboor). Zodra een larve bereikt wordt verlamt ze deze met gif en legt er daarna een eitje in. De larve dient vervolgens als voedsel voor haar nageslacht.
Plaatje bij antwoord
Amadea