Dat zijn zogeheten rouwvliegjes. De Latijnse naam is Sciara analis. Ze houden van beschimmelde aarde en rottende wortels. Behalve de vermelde naam zijn er nog veel alternatieven: maartse vlieg, humus vlieg, mosvlieg, varenrouwvlieg, dondervlieg. Toch is het in feite geen vliegje maar een muggetje, een soort die niét steekt.

Het vrouwtje van de rouwvlieg legt haar eitjes in vochtige aarde. De larven die uit die uitjes komen smullen van (rottende) wortels van planten. Als je pech hebt eten de larven de onderkant van jouw palm weg en gaat die dood.

Een manier om ervan af te komen is door de palm te verpotten, de pot goed schoon te maken en schone, nieuwe aarde erbij te gooien. Je houdt rouwvliegjes vervolgens op afstand door altijd te zorgen dat overtollig water uit de pot weg kan lopen. Gebruik een pot met een gat in de bodem en zet deze op een schaal. Ook kun je zand over de aarde strooien, want dan kunnen de vrouwtjes daar hun eitjes niet kwijt.
Amadea