1 van mijn wapendrager rupsen maakt kleine shokerige bewegingen, waarom is dat?

1 van mijn wapendrager rupsen begint opeens kleine shokende bewegingen te maken en laat zijn hoofd zakken. Is hij aan het vervellen, want ze zijn enorm veel gegroeid, of is dit iets anders?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
1.8K

Antwoorden (1)

Rupsen van een Wapendrager (Phalera bucephala) zijn pas volgroeid bij een lengte van ca. 60 mm. De rupsen ontwikkelen zich van juni tot september. Volgroeide rupsen leven solitair en worden vaak gezien als ze over de grond kruipen op zoek naar een plaats om zich te verpoppen. De verpopping vindt plaats in een holte in de grond, waar de pop vervolgens overwintert.

Het is vandaag de laatste dag van augustus. Dat doet vermoeden dat de rups aan voelt komen dat hij binnenkort een plaats moet gaan zoeken om te verpoppen. Misschien maakt 'm dat onrustig?
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zou kunnen, maar ze moeten nog een cm groeien en in mijn pot zit geen grond dus mischien dat dat hem onrustig maakt?