Welke witte mot met bruine vleugelranden komt nu veel voor?

Sinds ongeveer begin van deze maand (augustus 2018) zie ik in en rond huis heel veel motten rondvliegen van een soort die ik eerdere jaren niet zag.

De mot (of is het een vlinder?) heeft witte vleugels. Langs de voor- en zijranden van de vleugels loopt een vrij brede donkerbruine streep. Het lichaam van de mot is zo'n 2 cm lang, de spanwijdte schat ik op zo'n 4 tot 5 cm. De mot is vooral 's nachts actief.

Welke mot (of vlinder) is dit?
Is er een reden waarom ik deze mot pas dit jaar zie, en dan zo massaal, of is dat niet aan te geven?

5 jaar geleden
in: Insecten
4.8K

Antwoorden (2)

Vermoedelijk is het de buxusmot, Cydalima perspectalis. De rupsen hebben zich in het voorjaar massaal tegoed gedaan aan de buxusheggen en zijn nu uitgekomen. Hij is nu niet schadelijk meer.

Deze soort komt van oorsprong niet uit Nederland, maar is via import van buxus uit Azië vanaf 2007 langzamerhand over ons land uitgespreid. En omdat het zo'n goed voorjaar voor de rupsen was zijn het nu dus veel motten geworden.
Amadea
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buxusmot voor plaatje
Ik denk dat je de buxusmot bedoelt. Hiervan hebben veel mensen met buxusbollen of -struiken/haag last en ze worden steeds talrijker.

De eerste generatie motten komt voor in het late voorjaar (begin mei – begin juni), de tweede generatie in de zomer (augustus – september). Ze vormen al snel een ware plaag en de rupsen zitten talrijk, goed gecamoufleerd en verstopt tussen de buxus bladeren/takken. Ze doen zich tegoed hieraan en verpoppen zich daarna.

https://www.youtube.com/watch?v=z4LF9EVziog