Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan me vertellen welke beestjes/larven dit zijn, 13-15mm en geelwit met zwarte kop?

Vanochtend zag ik ze plotseling in de woonkamer kruipen, een stuk of 30-35 heb ik zeker opgeruimd. Ze zijn ongeveer 13-15 mm groot. Geelwit van kleur. Zwarte kop, meen ik te zien. Kruipen naar beschutte plekken toe, zoals onder de bank of onder de koelkast. Wat zijn dit voor beestjes? Het lijken net larven van iets of wormen. Hoe komen ze er zo plotseling, en belangrijker, wat is de beste manier om eraf te komen? Volgens mij was de woonkamer (pvc-vloer) eerder behoorlijk schoon. 4 dagen geleden heb ik de vloer grondig schoongemaakt (stofzuigen, dweilen, ook onder de banken) en kwam toen 100% zeker geen enkel beestje tegen. Vandaag zijn ze ineens over de woonkamer verspreid. Mijn vermoeden is dat het uit de prullenbak gekomen is, waar waarschijnlijk rottend voedsel in zat en die ik net iets te lang (4 dagen) heb laten staan.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Daarover kan weinig meer gezegd worden dan dat het een made is. De larve van een vlieg (of mug). Er is een vlieg op de rottende etensresten gekomen die daar dankbaar haar nageslacht heeft achtergelaten.

Misschien nog een keer goed stofzuigen en de zak buiten weggooien. Mochten er toch nog een paar achterblijven, dan kun je die proberen weg te krijgen door lavendel, mottenballen of klimop in de kamer te zetten of hangen.
(Lees meer...)
Amadea
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding