Kunnen kippen kleuren onderscheiden

Onze kippen zijn minder enthousiast als we rood voedsel in de ren gooien, zoals tomaten en aardbeien. Kunnen ze dus kleuren onderscheiden??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (4)

Ja dat kunnen ze:

Kunnen kippen kleur zien?
Ja kippen zien kleuren. Ze worden vooral aangetrokken door de kleur rood. Een hen die aan de leg is heeft een knalrode kam, de haan wordt door de rode kam aangetrokken om met haar te paren.
Is de hen aan het broeden, is ze ziek, in de rui of niet aan de leg, dan is het kammetje niet rood en trekt zij minder de belangstelling van de haan. Het heeft immers geen zin om te paren met een zieke, broedende of niet leggende kip. Er komt dan toch geen nageslacht en als ze ziek is, loopt de haan ook minder kans om ziek te worden als hij niet met haart paart. Andersom werkt het ook, als de haan geen rode kam heeft is er iets met hem aan de hand en zal de hen niet snel met hem willen paren.
13 jaar geleden
ik heb onlangs een onderzoek gelezen betreffende papegaaien.
gele en blauwe touwtjes vielen beter in de smaak dan rode.
verder was opvallend dat de vrouwtjes een grotere voorkeur hadden voor geel, en de mannetjes voor blauw.
het lijkt me dus zeer waarschijnlijk dat ook kippen kleuren kunnen onderscheiden, en zo hun voorkeuren hebben.
Rieneke1
13 jaar geleden
Kippen zijn vogels, en vogels kunnen uitstekend kleuren onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een kip ziet kleuren ook anders. Voor een kip is roodgeel de helderste kleur. Daarna volgt geel.