Hoeveel uur moet gemiddeld per dag besteed worden aan een hond?

Exclusief het uitlaten. Ik doel hier echt op de momenten dat de hond binnen zit.
Speel je tussen het uitlaten door ook veel binnen? Of ligt de hond dan in de mand en komt hij er af en toe uit om even te spelen /geaaid te worden?

Hoe groot is dit verschil bij pups vergeleken met volwassen honden?

Waar moet je verder rekening mee houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
37K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen hond, maar wel vijf andere huisdieren. Ik heb me dit echt geen moment afgevraagd. Ik zou het je over mijn eigen huisdieren ook niet kúnnen vertellen. Dat komt omdat huisdieren - terwijl je natuurlijk wel tijd met ze doorbrengt - geen tijdverbruikers maar huisgenoten zijn. Met wie je interactie hebt. Als ik met een laserlampje over de vloer schijn en mijn poes daar als een dolle achteraan rent, ben ik geen tijd aan het besteden, maar doe ik gewoon iets leuks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar ik vind het toch belangrijk om te weten hoeveel tijd je op een dag ongeveer kwijt bent, voordat ik zo'n belangrijke keus maak als het nemen van een hond. Die heeft aandacht en verzorging nodig en daarmee : tijd. Dat ik het als 'iets leuks' zie.. zeker! Daar is geen twijfel over mogelijk;) Vraag ik echter "hoe vaak doen jullie 'iets leuks' met jullie huisdieren, dan komt de vraag niet goed over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je punt wel Suzy, maar ik denk dat het wel belangrijk is om te weten hoeveel tijd je toekomstige huisdier van jou nodig heeft. Want in tegenstelling tot een volwassen menselijke huisgenoot, is je hond wel wat afhankelijker van jou.

Antwoorden (11)

ook de honden gaan wel eens slapen hoor overdag..
een pup heeft zeker heel de dag je aandacht..
ook al geef je die niet, jij houd wel je pup in de gaten.. het is maar hoe je je honden went.. ben je een persoon die heel actief met de honden gaat wandelen of op een sport dan ben je idd bezig..zeker als het wat grotere honden zijn..
met kleinere honden is het wel wat makkelijker.. verder een hond aanschaffen betekent verantwoordelijk zijn..en verplichtingen ..in de vorm van goed zijn voor het dier, eten en drinken , waneer t dier ziek is op tijd naar een dierenarts, en uitlaten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pups hebben veel meer aandacht nodig dan volwassen honden.
Wij hebben nu een pup van 5 maanden, als het aan haar lag, speelden we de hele dag door.
Een paar keer per dag (ligt er aan wie er thuis is) wordt er een speelkwartiertje ingelast met de hond.

Er is geen vaste tijd voor, dit verschilt erg per leeftijd, ras hond en de persoonlijkheid van de hond.

Toegevoegd na 1 minuut:
De rest van de dag vermaakt de hond zich zelf, ze rent wat heen en weer in huis, gaat achter haar eigen staart aan, of ligt lekker op een touwtje te kauwen.
Dan gaat ze weer een uurtje slapen in de mand.
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Het familie van zou mijn hondje kunnen zijn.(Een cavalier).
Kimath
13 jaar geleden
Onze hond is een kruising van een Kooiker en een Appenzeller.
Ze is meestal erg druk, maar wel lief hoor :) Ook superslim trouwens, afgelopen weekend heeft ze net geleerd hoe ze de deur open kan maken :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je dit niet wilt, kan je je klink andersom plaatsen (zodat hij naar bóven bewogen moet worden om de deur open te maken), of ronde knoppen op de deuren plaatsen.
Kimath
13 jaar geleden
We hebben de klink nu rechtop gezet, nu kan ze er niet meer uit, bedankt voor de tip :)
Het gaat alleen om de deur van de hal. De rest van de deuren heeft ze geen interesse in, maar ze wil de haldeur graag open hebben, zodat ze bij ons in de buurt kan zijn.
Een hond is een gezelschapsdier en vraagt net als kinderen aandacht. Als je buiten het uitlaten om rekent dan is het al gauw metelkaar een uur per dag. Een oude hond slaapt veel en een jonge hond speelt veel en eist veel meer aandacht.
Alleen laten voor langere tijd vinden ze vaak niet zo fijn.
Maar er zijn uitzonderingen.
Onze hond (13 jaar) is vaak samen met de poes alleen thuis als wij werken en dit is nooit een probleem geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan, wat voor soort hond het is en hoeveel tijd je hebt, kunt maken voor de hond. Gemiddeld gaat een hond denk ik zo'n drie tot vijf keer uit.Als pup nog wat vaker, omdat ze nog niet zo lang hun behoefte kunnen ophouden. Als de hond ouder wordt zal hij steeds meer gaan slapen en minder spelen binnen. Sommige honden zijn altijd druk in de weer andere honden zijn wat rustiger. Maar dat ligt toch echt aan het ras en karakter van de hond.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een hond heeft een eigen plek om te rusten en veel aandacht nodig, en als hij/zij die niet krijgt vraagt hij/zij er meestal wel om. Leren alleen laten zijn, is ook belangrijk anders kan je nooit ergens heen zonder hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond is (tegenwoordig) een onderdeel van het gezin. Afhankelijk van het soort hond wil hij/zij gewaardeerd worden en vraagt wat meer aandacht.
De ander wil graag beziggehouden worden en zul je vaker aan het werk moeten zetten.
Hoe ouder ze worden hoe rustiger ze vaak binnenshuis zijn, als ze jong zijn willen ze meer spelen.
Houd bij het nemen van een hond goed rekening met je gezinssamenstelling,woonomgeving en hoe vaak een hond alleen is en welke mogelijkheden heb je in de directe omgeving.
Een chihuahua heeft minder ruimte nodig dan een bordercollie.
Vergeet niet een tevreden hond is een lieve hond en zal veel doen voor zijn of haar baasje(s)
Ikzelf heb een bordercollie die was dag en nacht bij mij tot ze 10 was nu (ook omdat mijn vrouw meer thuis is) blijft ze thuis en is tevreden met een paar flinke wandelingen per dag en jaagt ze af en toe de poesen een beetje op ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt natuurlijk ook heel sterk aan het soort ras wat je neemt. Als je een terrier koopt die hebben over het algemeen veel meer beweging, activiteit nodig dan een rustiger ras.
Tussen het uitlaten door speel ik gemiddeld een uurtje met de honden door de dag heen, de ene dag wat meer dan de andere, maar ik heb niet zulke actieve honden.
's avonds liggen ze lekker in de mand of bij me op de bank, als het lekker weer is laat ik ze lekker banjeren in de tuin, die vermaken zich wel.
Pups heb je over het algemeen in het begin wel meer mee te doen, zindelijk maken, veel spelen enz.

Dus ik zou eerst bepalen welk ras ik zou willen nemen en kijken of ik daar genoeg tijd voor zou hebben.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond vraagt vanzelf om aandacht tussendoor.
Maar hij gaat niet domweg tussen het uitlaten door in zijn mand liggen.
Een pup zal wel veel slapen.

Als ik binnen kom komt hij me kwispelend tegemoet, en speel ik even met hem. Daarna laten we hem 5 keer per dag uit. 2 keer daarvan langdurig.

Verder ligt hij soms met zijn hoofd op mijn voeten als ik aan tafel zit of in de mand een andere keer loopt hij wat rond of speelt met zijn bijtlap.

Het wisselt gewoon heel veel. Maar een hond heeft net als de rest van het egzin ook aandacht nodig.

Een pup zul je de eerste weken moet trainen en trainen, alles wat ze dan leren nemen ze mee in hun leven. Doe je het pas later wordt het steeds moeilijker.
EN vergeet niet een hond spreekt geen Nederlands. Hard ZIT roepen snapt hij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je meer over honden wilt weten, over rasverschillen en karaktereigenschappen, ga dan dit weekend (zaterdag of zondag) naar de veemarkthallen in Utrecht. Je kunt even kijken op "de Utrecht" hondententoonstelling (google). Een internationale hondententoonstelling, waar de eigenaren van alle rassen bereid zijn je alle informatie te verschaffen.

Je mag ook vragen naar de moeilijke eigenschappen van een ras, niemand wordt boos. Blaffen, jagen, vernielen en het voorkomen van al deze zaken. Een jachthond blaft nauwelijks, maar een verdedigingshond zit dat in het bloed.

Het bezig zijn met een hond hangt af van de aard van het dier, maar bedenk wel: je bent nooit bij je hond in dienst!
Van een pup mag je verwachten dat hij 16-18 uur per etmaal slaapt. Zo niet, dan moet je hem dwingen rust te nemen. Je kunt een pup ook overvoeren met aandacht, dan wordt hij onrustig en gaat eisen stellen.

Gemiddeld heb je voor iedere hond nodig: 2-3 uur uitlaten en een uur binnen voor de verzorging en een beetje spel.
Pups moeten ongeveer 6 maal per dag worden uitgelaten, dus ook dat kost veel tijd. Maar waak er voor, dat de hond bepaalt hoe jij je dag indeelt. Als een hond heeft gehad, waar hij rechtens zijn hond zijn recht op heeft, moet hij verder afstand houden.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijne tips ! Dankjewel!
Mag ik vragen wat voor soort (ras)hond jij hebt/had?
Ivana
13 jaar geleden
Ik heb je een PB gestuurd met informatie.;-)
Wat nog niet genoemd is : het verzorgen van de vacht en de rest van de buitenkant van de hond.
Als je een 'vachthond' kiest (golden retriever en langere/dichtere vacht), moet je elke dag even borstelen, en minstens één keer per week echt een grondige beurt geven : zéker als ze in de rui zijn.
Ik heb zelf 2 kuvasz gehad ( lijkt uiterlijk heel erg op de Pyrenese berghond (Belle, van 'Belle et Sebastien'), alleen komen ze uit Hongarije), en met een 'grondige' beurt, inclusief oren plukken, voetzolen verzorgen (haren ertussen uit knippen, moet je regelmatig doen, maar vooral vóór het gaat sneeuwen), voeten en orenranden haren wegknippen, al is dit laatste voor het fraaie, en niet voor het gezonde - was ik toch al gauw een uur per hond bezig...

Als je een kortharig ras kiest, ben je natuurlijk aanmerkelijk minder tijd kwijt, maar een bearded collie (uitgesproken langharig...) heeft veel meer tijd nodig...

Wen je pup vanaf het begin aan al dit gefrutsel aan z'n lijfje : staart en 'broek' en buik vinden ze vaak minder geslaagd, maar het hoort er toch echt helemaal bij : doe gelijk ook vanaf het begin de oefening 'bek openen' minstens elke week. Hoe meer een hond aan al dat gefrutsel aan z'n lijf gewend is, hoe makkelijker het op wat meer volwassen leeftijd (en ook voor de dierenarts!!) is, om je hond te onderzoeken, vooral als er een plek pijn doet.

Het is uitermate rustgevend, om, na een lekkere uitgebreide wandeling, je hond uitgevloerd op het kleed eens gezellig te 'schoonheidssalonnen'. Ik vond het tenminste helemaal niet vervelend, en mijn honden genoten er ook nogal van.
Klus was af en toe ze te bewegen op hun andere zij te gaan liggen, maar met wat spierkracht kreeg ik ze toch wel omgerold. (Je kunt als hond tenslotte altijd proberen of je je mens zo gek kunt krijgen, dat zij het zware werk (opstaan, weer gaan liggen met de andere kant boven....) voor je wil doen.....;-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha zo te horen heb je veel plezier aan het 'schoonheidssalonnen' gehad ;)
Nu je het zo mooi hebt uitgelegd, kan ik mooi meteen door naar de volgende vraag: Hoe leer je je hond om rustig te blijven liggen tijdens het borstelen? En nog belangrijker: hoe kan ik ze leren dat ik rustig in hun bekje mag kijken? (evt: tanden 'poetsen'?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik al aangaf : na een lange wandeling zijn ze vaak heel tevreden om uit te vloeren. Dan gewoon erbij gaan zitten, en met een borstel''aaien'. Als je het iedere dag doet, gaat het er gewoon bijhoren. Als ze weglopen, gewoon even terugbrengen naar dezelfde plek, en aan de halsband vasthouden tijdens het borstelen : jij bepaalt, hoe lang, en waar er geborsteld wordt. Dan ook elke dag even bek-openen, gewoon je handen om de bek leggen, en tussen de tanden je vingers 'wringen' en even opendoen, daarna belonen. (Knabbeltje, knuffel, even spelen, afhankelijk ervan waar je hond het meest gevoelig voor is, en gelijk als de bek open is, zeggen 'goed zo', of 'braaf' of 'knappe meid', of wat je er ook vrolijk en blij uit kan brengen.
Vooral ervoor zorgen, dat je niet knijpt : bij het aanleren mag het nóóit pijn doen...
Als je wilt tandenpoetsen, moet je dit vooral vanaf dag 1 inbouwen, en ook hier weer : jij bepaalt, hoe lang er gepoetst wordt.
Vooral héél rustig en consequent blijven, ze nóóit ergens mee weg laten komen wat echt niet mag (zoals opstaan en weglopen, grommen, (op diepe, nadrukkelijke manier zeggen : foei, of néé), en als je elke dag even tussen de eeltjes frutselt en de poten vastpakt, hoort ook dát bij het regime...
Voordeel is, dat door het kleine formaat van een pup het hele ritueel véél sneller klaar is dan later, als ze groot zijn gegroeid... Er zijn zelfs mensen, die hun honden onder handen nemen met de stofzuiger : ook dit is aan te leren, en als het 'gewoon' is, vinden ze het nog lekker óók....
van s,morgens tot s avonds voor pups.wel aangeven nu even niet,of de pup zal zelf wel in zijn mand gaan liggen.
een pup gaat 8 keer per dag naar buiten.volwassen honden,dat hangt af van het ras.een herder bijvoorbeeld moet rennen,dus zijn energie kwijt.alles bij elkaar een uurtje of 4 of 5 per dag.daarom moet men dan ook een hond nemen als men er tijd voor heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Een herder moet behalve rennen ook zijn hersens kunnen gebruiken. Van denkwerk wordt hij ook moe. Je stelt een herder echt niet tevreden met alleen maar lichamelijke afmatting. Een herder heeft een groot probleemoplossend vermogen en dat moet je verder ontwikkelen, daar gaat ook zijn energie inzitten.
In totaal moet je 2-3 uur reserveren voor je hondje, als hij wat ouder is kan dat naar 1-2 uur maar dan integraal.
Ik heb het over de netto aan de hond te besteden tijd.
Geintegreerd over de dag heeft hij dus best veel aandacht nodig, net als kinderen.
Aaien en knuffen kan ook tijdens muziek luisteren, TV oid.
Vachtverzorging idem dito.
Vooral muziek werkt beter dan TV kijken, dit eist meer aandacht op en ook honden kunnen op programma's reageren.
Dit kian zowel direct zijn , scenes met honden en geblaf kan best impact op je viervoeter hebben maar ook voelt de hond je spanning als je naar intrigerende beelden kijkt en is daar gevoelig voor.
Per dag zou ik zeker 1/2 a 1 uur ONVERDEELDE aandacht aan je hond geven, deze geeft dan ook onverdeelde aandacht terug.