Ik geef al een tijd een wilde kat te eten, mandje etc. Nu is ze vanmorgen terug gekomen met 2 jongen. Hoe kan ik haar en de jongen laten steriliseren?

Je kunt haar niet oppakken. De jongen heb ik vanmorgen voor het eerst gezien, ze schrokken zich dood en ik zie ze nu nergens meer. Ze zitten bij mij beschut onder het kippenhok, dus niet in huis. Hoe pak ik dit aan op de meest diervriendelijke manier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de dierenarts zal de jongen voorlopig nog niet steriliseren. Gebeurt pas als ze richting de 6 maanden zijn.

Het beste antwoord

Is er geen organisatie bij jou in de buurt die zich om zwerfkatten bekommert, en een vangkooi kan plaatsen? Mensen die dit regelmatig doen weten precies hoe ze het moeten aanpakken. Het zou het mooiste zijn als de dieren gecastreerd worden (zo heet dat bij poezen ook) en daarna worden teruggeplaatst. Katten die niet tussen week 2 en 7 à 9 gesocialiseerd zijn, wennen in de regel namelijk niet meer aan mensen. Het heeft dus ook geen zin ze in een asiel te plaatsen; niet-gesocialiseerde katten kunnen geen huisdier meer worden. Sterker nog, in asiels wordt door vrijwilligers die het goed bedoelen vaak geprobeerd dieren met dwangmethodes (ze in een handdoek wikkelen) te socialiseren (gedwongen aaien). Dat levert alleen maar angst en stress op en heeft geen enkele zin.
De beste manier om met niet-gesocialiseerde katten om te gaan is trap-neuter-return/vangen-castreren-terugplaatsen, een internationaal erkende en wetenschappelijk onderzochte methode. Ze moeten dan natuurlijk wel in een omgeving worden teruggezet waar ze overlevingskansen hebben, en liefst waar iemand ze van eten voorziet als er onvoldoende voedsel is.
Je kunt de kleintjes vanaf week 6 à 8 laten castereren. Vroegcastratie heet dat. Dit levert geen gezondheidsrisico's op en is gedragsmatig beter. In Nl zijn dierenartsen er terughoudend in, terwijl het in andere landen al jaren wordt gedaan en er veel onderzoek naar verricht is. Op de site http://www.nokill.eu/ vind je een overzicht van dierenartsen in Nl en België die vroegcastratie toepassen. Op kattengedragstherapie.nl > pagina artikelen, vind je achtergrondinformatie.
Veel succes!

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien een idee om de dierenambulance te raadplegen? Gewoon binnenlopen en vragen wat je het beste kan doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is maar 1 manier.... plaats een vangkooi.
het zal niet meevallen, maar geduld doet wonderen.
en een beetje slachtafval van een vis ook.
laat ze eerst maar wennen aan de kooi, dus niet direckt op scherp zetten.
gewoon voerbakje in de kooi zetten en een oude deken er overheen.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
een vangkooi kan je vaak in bruikleen krijgen van dierenbescherming of dierenambu, +
Misschien zou je er nog een poosje voor kunnen zorgen tot de jongen wat groter zijn en aan je gewend zijn. Daarna kun je ze vast oppakken en laten steriliseren.