Ik heb een york terrier van bijna 3 jaar. Ik zelf ben ziek en kan niet veel dus zit ik veel. Nu slaapt mijn hondje ook veel.Doe ik hem te kort?

Ik ben ziek, maar ga wel een paar keer een ommetje maken met de scootmobiel, en hij gaat mee boodschappen doen. Maar binnen ligt hij het liefst onder een dekentje.Als er bezoek komt is hij zo blij..dat hij blaft piept lijkt huilen zo blij is hij dan. Ik ben zo bang dat ik hem te kort doet, of dat hij het niet naar zn zin heeft bij mij. Ik heb hem kado gekregen met de beloften als mijn ziekte erger zou worden hij voor mijn hondje zou zorgen maar die laat het nu af weten dus zijn we op elkaar aangewezen. Maar ik voel me nu zo schuldig want ik weet dat er veel pit in hem zit..mijn vraag..moet ik me schuldig voelen? en is het niet zielig voor hem?

Graag geen verwijtende antwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een hond, en zeker de gezelschapshondjes zoals een yorkie, hebben geen urenlange wandelingen nodig. Zolang je 3x per dag een rondje doet is dat prima. Maar wat belangrijker is, is je hondje geestelijk aan het werk zetten. Dus leuke spelletjes waarbij hij moet nadenken en samenwerken met jou, trucjes en "dansjes" aanleren, oftewel een opvolging van meerdere commando's. Dit kan prima als je zelf niet zo mobiel bent, want heel veel dingen kun je ze gewoon zittend aanleren! Je moet je hondje dus aan het werk zetten :) zoekspelletjes zijn ook erg intensief voor je hondje. Zoek eens op google naar hersenwerk voor honden, als je facebook hebt is er ook een groep van op facebook. Ook zijn er veel boekjes met "spelletjes voor de hond" te koop via bijvoorbeeld bol.com, en via zooplus.nl kun je ook denkspelletjes voor je hondje kopen.
Zolang je totaal per dag minimaal 3 uur bezig bent met je hondje, dat hoeft niet aan een stuk door, meerdere keren 10 minuten is ook al goed, dan doe je je hondje zeker niet te kort! Gewoon lekker bezig zijn :)
Daarnaast slapen de kleine rassen al meer dan de grotere of werklustige rassen :)
En bezoek, dat is gewoon altijd leuk. Hier zijn de honden ook altijd blij met bezoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van mij zeker geen verwijtend antwoord, waarom??? Jij hebt toch ook niet gevraagd om ziek te zijn? Dit is gewoon overmacht.
Het zou best zielig kunnen zijn voor hem, omdat hij te weinig beweging krijgt. Als een hond niet actief bezig gehouden wordt, dan gaat-ie slapen.
Misschien is het een idee, om hem geregeld uit te laten via een hondenuitlaatservice? Die zitten in het hele land en dan kan-ie lekker rennen met andere honden.
Heb jij een tevreden boeffie en het is voor jou ook een fijn gevoel, dat je alles doet voor hem wat-ie nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond houdt onvoorwaardelijk van jou. Als ik je vraag zo lees geef je veel om je hond. En dat voelt jou hond. Uitlaatservice is een goed idee. Of een bekend buurkind. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor jullie reacties.
En voor de plussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik met mijn hond wel eens deed was iets sterk ruikend van snoep of eten inpakken in papier of karton. Dat moest ze dan openmaken. Was ze wel even mee bezig. En ze vond het leuk. Of: een mergpijp geven. Daar was ze ook lang zoet mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is er wel iemand in de buurt die zelf ook een hondje heeft, en die jouw hondje ook wil meenemen tijdens de wandeling. Betekent ook weer wat extra beweging en afleiding voor jouw hondje, waardoor je je weer wat minder schuldig hoeft te voelen. Dat schuldgevoel is trouwens niet nodig: je bent er altijd voor je hondje, en hij zit nooit alleen thuis, dus wat dat betreft boft jouw hondje zelfs!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is um hè, op de foto... wat een lieffie! Die ooooogjes!!!! Tanja, weet je wie je m.i. tekort doet? Jezelf, door je schuldig te voelen!!! Je hond heeft zich kennelijk goed aangepast. Hij rent niet als een wilde door je huis, molt niet al je spullen etcetc. Dat zou kunnen gebeuren met een hond, die te weinig beweging krijgt. Over die punten: als je de vraag sluit, dan krijg je stap voor stap info wat je kunt doen.
En je kunt de antwoorden, die je waardevol vindt aanklikken bij het "duimpje omhoog" en die je niet waardevol vindt bij het "duimpje naar beneden. De meeste GV-ers vinden het prettig als je je waardering motiveert, maar da's geen verplichting.
Het feit dat hij rustig is in huis dat wijst erop dat het voor hem geen noodzaak is om veel te bewegen. Een hond voelt perfect aan dat het niet goed met je gaat. Onze labrador staat normaal voortdurend aan de deur om binnen en buiten te lopen. Toen mijn moeder (huisvrouw) ziek was bleef hij een ganse dag in de zetel bij mijn moeder liggen en ging die enkel buiten om behoefte te doen. Zolang de hond op normaal gewicht blijft zie ik daar geen probleem in. Het is logisch dat ze altijd zeer uitgelaten zijn als ze mee mogen ergens naartoe of als er bezoek komt. Heb geen kleinkind die graag hondjes ziet of een tuin, koer?

Toegevoegd na 4 minuten:
3 uur per dag? Een puppy heeft zoveel aandacht nodig. Een volwassen hond heeft zoveel aandacht niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
' Ik wil niet dat mijn hondje zich net zo eenzaam voelt als ik'
Die zin breekt mijn hart tanja.
En het zegt heel veel over jouw liefde voor je hondje.
Bedenk dat jullie ELKAAR hebben.
Samen is niet eenzaam, en een hondje is er voor jou en omgekeerd.
Petje af...
Op de eerste plaats: Alleen al het feit dat jij, ondanks je ziekte en zorgen, je bekommerd om het welzijn van je hondje verdiend een grote pluim!
Dus een schuldgevoel mag jij zeker niet hebben!

Natuurlijk moeten honden lekker naar buiten kunnen, en hebben ze aandacht en liefde nodig.
Met die laatste twee zit het wel goed. Het buitenspelen zou ik in jouw geval oplossen door iemand te zoeken die jouw hond op dagelijkse basis op een fijne wandeling trakteert.
Je kunt hiervoor eventueel een uitlaatservice inschakelen, maar misschien ken je ook wel mensen in je omgeving die dit willen doen.
Ook kun je een briefje ophangen bij de dierenarts of de supermarkt. Leg op dat briefje uit wat jouw situatie is:Veel mensen willen een ander graag helpen als ze weten iemand werkelijk in een moeilijke situatie zit.

Kortom: Geen schuldgevoel, jij bent een echte dierenvriend en ik weet zeker dat jouw hondje bij jouw een fijn thuis heeft. Zoek naar een goede uitlaatservice en jouw hondje is op en top gelukkig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lieve Tanja, volgens mij heeft jouw hondje een superfijn hondenleven bij jou! Je hoeft niet perse hele dagen door het bos te hollen om je hond een fijn leven te bezorgen hoor!
Je laat je hond een paar keer per dag uit, en doet wedstrijdjes met hem.
Volgens mij heeft jouw hondje een prima leven bij jou, daar zullen andere honden nog jaloers op zijn.
Helemaal goed!