Wat kan je 10 weken oude kittens het best te eten geven?

Sinds gister heb ik 2 kittens, geef ik die droge brokjes s'ochtends en brokjes in saus s'avonds? En zeker piepkleine hoeveelheden??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (5)

Ga naar een dierenwinkel en koop daar kwaliteitsvoer speciaal voor kittens. Op de verpakking kun je precies zien hoeveel je moet geven.

Veel mensen geven trouwens onbeperkt droge brokken, en afgepaste hoeveelheden nat voer. Of dat voor jouw kittens ook goed werkt, daar kom je achter door (met behulp van de dierenarts) hun groei in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kregen ze vanuit het nest? Aten ze de brokken van moeder mee of kregen ze daar ook speciaal voer?
Mijn kittens kregen toen al gewoon normaal voer en dat hebben wij zo overgenomen. Met natvoer kregen ze wel speciaal voer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet de hele dag een goede kwaliteit (kitten) brokjes ter beschikking hebben staan. ze moeten zoveel kunnen eten als ze willen want ze moeten nog heel erg veel groeien. verder is natvoer zonder suikers of granen ook erg belangrijk voor een kat. je kunt ze ook rauwe kip of vis of kvv geven of ander rauw vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste dagen de voeding die ze gewend waren. Ze hebben al veel stress door de scheiding van hun moeder, daarom kun je het beste zo veel mogelijk hetzelfde houden.
Als dat kwalitatief goede kittenbrokjes zijn, kun je daarmee doorgaan. Als het goedkoop voer is zou ik over een paar dagen langzaam overschakelen op kwaliteitsvoeding voor kittens (steeds meer van het nieuwe voer erdoorheen mengen)..
Je kittens zijn overigens op een leeftijd dat ze hun moeder nog nodig hebben! Ik weet dat je dat niet vraagt, maar ik vermeld het toch graag even. Zie www.felinewelfarefoundation.org. Daar vind je ook meer informatie over goede voeding.
Katten eten van nature 15 à 20 keer per dag kleine beetjes, dus je kunt er het beste voor zorgen dat er altijd eten beschikbaar is. Als kittens daarmee opgroeien, worden het in de regel geen katten die zich in een keer volschrokken maar kunnen ze gemakkelijk eten laten staan voor later.

Toegevoegd na 35 seconden:
Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige en auteur over kattengedrag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees een paar keer over goede en kwaliteits voeding.
Het verschil zit niet alleen in de prijs.
Ze zullen hiervan ook een stuk minder eten, dus met dat in het achterhoofd valt de vaak hogere prijs weer mee. Maar je zal ook minder de bakken hoeven te verschonen omdat door de hogere voedingswaarde er meer verteerd wordt. (Bakken, want dat vinden twee katten altijd fijner).
En vooral afwisselen. Eenmaal rosbief en sommige katten willen niks anders meer, haha