Kunnen katten ook Downsyndroom hebben?

Mijn kat is niet zo snugger namelijk (understatement) en heeft ook wat apartere ogen (ronder) dan andere katten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

1. graag foto.

2. hoogstwaarschijnlijk niet maar goed.. ik heb een hond die vermoed ik dement aan het worden is. Hij vind alles op zijn oude leeftijd ineens zo enorm interessant... dar alzheimer toch wel een goede kanshebber is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
JA! Het komt niet veel voor, maar het kan. Ik heb een goede vriendin met een kat die het downsyndroom heeft. Het beestje heeft soms zelfs aanvallen/uitbarstingen, het uiterlijk van het beestje is ook zeker anders (...) andere ogen, vreemd kort staartje, voetjes staan naar buiten en hakjes staan naar binnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Katten kunnen geen Down-syndroom hebben. Mensen hebben namelijk 2x23=46 chromosomen. Mensen met Down-syndroom hebben van chromosoom nummer 21 geen 2 maar 3 chromosomen. Katten hebben maar 2x19=38 chromosomen, dus geen chromosoom nummer 21. Voor zover bekend zijn er slechts 2 dieren geweest die het Down-syndroom leken te hebben: een chimpansee en een orang-oetan. Beiden hadden een extra chromosoom nummer 22. Veel dieren met een extra chromosoom sterven voor of kort na de geboorte. Er komen wel andere chromosomale afwijkingen voor bij katten.