Kent iemand een programma waarbij je een afstamming/pedigree kunt invoeren en vervolgens het programma het inteeltcoëfficient kunt laten uitrekenen?

Graag wil ik het coefficient zelf uitrekenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er moeten wel van dit soort programma's bestaan. Je zou eens bij de rasvereniging kunnen vragen of die het weten. Misschien hebben sommige rasverenigingen ze op hun site staan.

Ik weet alleen dat iemand die vroeger ragdoll's fokte het via internet opzocht (sorry kan het niet navragen ze is op vakantie)
Aponi
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou het ook via rasverenigingen proberen te achterhalen. Voor katten en honden kun je terecht op de site www.pawpeds.com. Je kunt daar een testparing doen en het inteeltpercentage van toekomstige nakomelingen bekijken. De ouderdieren moeten dan uiteraard wel in de database zijn ingevoerd.

Je kunt ook het inteeltpercentage van dieren in de database bekijken zonder testparing te doen. Let op, je moet dan wel 'inteelt' aanklikken.

Bij mijn blauwe Rus kater Zaphir bijvoorbeeld staat boven zijn stamboom bij inteelt 0%, maar als je inteelt aanklikt, verschijnt 'totale inteelt', en die is helaas 27,3%.