Kan ik een binnenkat alleen laten voor een weekend?

Ik ga weleens naar mijn ouders in weekend, maar ik wil toch heel graag een kat nemen voor alleen binnen (in appartement). Zou hij alleen kunnen blijven voor een weekend zonder andere katten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
maar er zijn toch katten ding bang zijn voor buiten en liever niet naar buiten willen gaan? Als ik een kat zou adopteren voor binnen ga ik natuurlijk geen katten adopteren die naar buiten willen. Dat doe ik hen niet aan.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik heb 2 binnen katten. En dat zijn ze al van kitten af aan. Dat is niet zielig...wat wel zielig voor de kat is:
- Mishandeld/vergiftigd/vermoord worden in de buurt omdat die zak van verderop boos wordt dat jouw kat in zijn tuin schijt en pist en vogels vangt.
- Aangereden worden door een auto en langzaam en alleen pijnlijk dood gaan langs de weg.

Antwoorden (3)

Mijn kat kon dat wel, zorg dat er drinken is en eten, eventueel zo'n voerapparaat met tijdschakelaar als het een slokop i. En misschien heb je een goede buur die af en toe eens binnen kan gaan kijken of alles nog goed gaat
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat het ook afhankelijk is aan wat voor karakter je kat heeft. Wat voor karakter heeft jouw kat? Dan kan ik daar ook speciefiek naar gaan kijken :)
Rieneke1
5 jaar geleden
@gaonnuri, ook een rustige kat kan opeens erg ziek worden of een ongeluk krijgen terwijl je weg bent. Dus nee, het is niet verantwoord zonder goede oppas, hoe graag je ook het tegendeel wil horen.
Allereerst: besef je dat een kat in principe geen solitair dier is. Een kat die de normale socialisatieperiode heeft doorlopen, doe je daarom ernstigv tekort als je die alleen als binnenkat gaat houden. Er zijn katten die te jong, vaak al met een week of acht, uit het nest zijn gehaald, en daarna jaren alleen zijn gehouden. Deze katjes zijn sociaal gedepriveerd, en kunnen vaak niet meer samen met andere katten. Als je persee een eenzame binnenkat wil, vraag dan bij het asiel naar deze katten en bied er een een goed huis.
Daarnaast zal je een binnenkat alternatieven moeten bieden voor het buitenleven, wil je het dier psychisch in goede conditie houden. Het voert te ver om hier uitgebreid uitleg over te geven, maar dat houdt oa in dat je dagelijks meerdere keren tijd vrij maakt om met het dier te spelen.
Tot slot kan zich eewn medische noodsituatie voordoen. Door een ongeluk in huis, maar bijvoorbeeld ook door een verstopte plasbuis oid.
Het zal je duidelijk zijn dat je voor een goede kattenoppas oet zorgen als je een weekend weg gaat, die minstens dagelijks even langskomt, en niet alleen eten geeft, maar ook met het dier speelt en erop toeziet dat alles in orde is. Via het asiel kom je vaak wel aan een betrouwbaar iemand.
Als je echt met regelmaat weg bent voor het weekend dan is het wellicht beter te wachten tot je in een levensfase bent waarin je een dier meer te bieden hebt.
Toegevoegd op 10 juni 2018 04:56: tekst
Rieneke1
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Precies.
Beter is trouwens om twee katten in huis te nemen, twee vriendjes of nestgenootjes.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben absoluut niet van plan om een kat te adopteren die naar buiten willen, maar een kat die zelf niet naar buiten wil, want dat kan je bij asiel aangeven zoals je zegt :) Ik woon momenteel in een appartement van 31m2 en vraag me af of dat genoeg zou zijn voor 2 katten. Ik hoor wel wat meningen verschillen. Ik denk dat het ook afhankelijk is aan de karakter van de kat, maar dat zal ik bij de asiel moeten gaan vragen
Rieneke1
5 jaar geleden
@gaonnuri, het gaat erom dat een kat graag een maatje heeft. Uiteraard neem je geen buitenkat. Heb je trouwens geen balkon wat je af kan zetten? Dat scheelt al heel veel.Of jouw appartement geschikt is voor 2 katten hangt af van het karakter/ de levensfase van je katten, het aantal ruimtes wat je hebt, de inrichting ervan, en hoe je met de dieren omgaat. Best neem je uiteraard een al bestaand setje.
Als je genoeg eten drinken enzovoort neer zet voor een weekend dan moet dat wel kunnen