Hoe maak ik van een tropisch aquarium een goudvissen aquarium?

Ik heb een goed draaiend en stabiel tropisch aquarium met wat gezelschap visjes zoals kennis noemt. De bedoeling is dat wanneer de al wat oudere vissen er op een natuurlijke manier niet meer zijn goudvissen in te houden.

waar moet ik rekening mee houden? heb al jaren succesvol tropisch gehouden maar goudvis is toch weer heel anders. er zit een intern filter in en een pomp en thermostaat. heb ik deze laatste nog nodig? is het water "ingedraaid" voor goudvissen of moet al het water eruit en nieuwe erin plus indraaien.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
bamibal
9 jaar geleden
Je moet er in ieder geval rekening mee houden dat goudvissen veel meer ruimte nodig hebben dan veel tropische visjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben ik mij van bewust. heb een bak van 80x50x35. dacht zelf aan 3 tot 4 vissen. is dit teveel? is de bak te klein? Vind het welzijn van de vis erg belangrijk. Wil het niet dan gaat het niet door.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die thermostaat kan eruit !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor goudvissen van 15-20 cm moet je in ieder geval een bijna dubbel zo groot aquarium hebben, die hebben minstens 250 liter nodig.
Zolang ze nog kleiner zijn, mogen ze een kleiner aquarium hebben, maar ik weet niet of 140 liter dan wel genoeg is, dus daar durf ik niks over te zeggen. Ze in groepjes houden is in ieder geval wel een goed idee, het zijn echt groepsdieren, de vissenbescherming raadt een groepje van ongeveer 10 goudvissen aan.
http://www.vissenbescherming.nl/?page_id=733
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb besloten het niet te doen. kan het welzijn van de goudvis op deze manier niet garanderen. Bedankt!

Het beste antwoord

Een klein goudvisje vervuild net zo veel al 15 tropische visjes.
Dus je filter zal snel te klein zijn.
Stel het gaat goed met het goudvisje, dan zal hij verder groeien en is de vervuiling nog sterker.
je zult dus een heel andere filter moeten hebben, groter pompje enz.
Planten worden vaak gesloopt door goudvissen en de bodem woelen ze om.
Verwarming is dan niet meer nodig.
Ik zal het je sterk afraden, heb te veel ellende gezien met goudvissen in een bak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helder. heb besloten het niet meer te doen! Bedankt eddijst!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zouden platys een optie zijn? hoeveel kunnen er in een 80x50x35 aquarium?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja een prima optie die zijn e rook in goudviskleur, maar ook andere kleuren, erg sterk en makkelijk.

Andere antwoorden (1)

Om te beginnen moet je aquarium groot genoeg zijn. Zo'n 180 liter voor 'gewone' goudvissen, maar sluierstaartgoudvissen komen met minder ook toe.

In principe volstaat het om de temperatuur te laten dalen (een goede(!) thermostaat mag er wel in blijven, die stel je dan in op een lagere waarde, zo blijft de watertemperatuur toch stabiel, helaas zijn de meeste thermostaten geen 'goede' thermostaten en kunnen ze dat niet) en de waterwaarden (indien dit al nodig is) aanpassen naar wat goudvissen wensen.

Als je nu een gezelschapsaquarium hebt is dat alvast geen probleem, want de marges voor goudvissen zijn al ruimer.

Wat dat omzetten betreft: heb je er natuurlijk baat bij dat je huidige vissen nog in het aquarium zitten. Als je bacteriën al behoorlijk wat moeten 'wegwerken' is het voor hen veel simpeler om een (in verhouding) klein tandje bij te steken dan dat ze weinig moeten 'wegwerken' en ze een (in verhouding) groot tandje moeten bijsteken.

Op zich is de temperatuur geen probleem, want voor goudvissen hoeft het niet, maar ze tolereren wel hogere temperaturen. Dus je kan eerst goudvissen bijzetten en wanneer je oude vissen er niet meer zijn de temperatuur laten dalen. Om er dan voor te zorgen dat de bacteriën het ook aan blijven kunnen zou ik ze nooit meer dan 1 tandje laten bijsteken en met 1 tandje bedoel ik dan een verdubbeling van de belasting.

Dan moet je natuurlijk enig idee hebben wat de belasting van zo'n vis is, de grootte van zo'n vis geeft een aardig idee, zo kan je stellen dat qua belasting bijvoorbeeld:

1 goudvis = 100 dwergrasbora's.
1 goudvis = 25 neontetra's.
1 goudvis = 10 guppen.
1 goudvis = 5 congozalmen
1 goudvis = 4 diamantgoerami's
1 goudvis = 1 grote of 2 kleinere ancistrussen
enz...
(ongeveer)

Je hebt dan natuurlijk 2 keuzes: ofwel nu (als je nog genoeg vissen hebt) het aantal goudvissen er in zetten dat je wilt ofwel: wachten tot je aan de belasting van 1 goudvis zit, er dan 1 bijzetten en er als de andere vissen er niet meer zijn er nog 1 bijzetten en even later de andere 2. (stel dat je 4 goudvissen wilt).