Kunnen ratten mijn konijn ziek maken?

Wij hebben een hangoorkonijn in een buitenhok met een eigen tuintje. Nu zag ik gistermiddag een rat in de konijnentuin lopen. Toen de rat mij zag was -ie zo weer weg natuurlijk..
maar nu vraag ik mij af:
als deze rat nou van het konijnenvoer (mee-) eet en wellicht vaker op 'bezoek' komt bij onze Roos, kan hij Roosje dat met een ziekte besmetten? En zou dat gevaarlijk zijn voor Roosje? Moet Roosje ingeent worden?
Als mijn dochter dan met Roosje knuffelt, kan zij dan ook ziek worden? maar misschien het beste van alle vragen: hoe kom ik zo snel mogelijk van die rat af?
(volgens mijn 'speurtocht' woont de rat in een holletje tussen de achterwand van het konijnenhok en onze schutting in, onder een stapel dakpannen die daar gestald liggen)

Toegevoegd na 6 dagen:
Het voer van Roosje bewaar ik in een afgesloten ton in de keuken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.3K

Antwoorden (7)

Of Roos ziek kan worden weet ik niet zeker, maar ik denk het wel.
Wat erg van belang is, is dat die rat(ten) op geen enkele manier bij het voer kunnen komen.
Spijker de boel potdicht en zorg dat er voor de ratten niets te halen valt.
Voor je het weet zitten er 20 en ik neem aan dat je dat niet wilt.
Ratten zitten zo verschrikkelijk vol bacterieen, dat wanneer een rat gewond raakt, hij sterft aan z'n eigen ziektekiemen.
Echt maatregelen treffen om die ratten daar weg te krijgen hoor !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja een rat kan verschillende ziektes bij dieren overbrengen waaronder paratyfus en toxoplasmose. En dat kan via urine, uitwerpselen en contact. De meeste ratten hebben deze ziektekiemen bij zich (en nog veel meer). En aangezien een rat een soort van incontinent is (hij piest en poept waar hij loopt) is het echt grote noodzaak hem in ieder geval bij het voer voor Roos vandaan te houden. En natuurlijk ook bij Roos zelf.
Misschien moet je wel professionele bestrijding inschakelen, een rat is namelijk nooit alleen maar leeft in kolonies van zo'n 40 exemplaren.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals hier boven al staat, kijk uit met ratten. Ze kunnen je konijn ziek maken en ook bijten.
Maar even over het enten. Tegen die ziektes kan je je konijn niet enten. Maar wel tegen myxomatose en nog een andere konijnenziekte (weet even niet hoe die heet). Ik zou dit ten alle tijden doen. Want konijnen zijn hier heel vastbaar voer en ze gaan er zonder enting in bijna alle gevallen dood aan.
Aponi
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VHD is de tweede. wordt overgebracht door muggen (niet dezelfde als die ons prikken.
twee keer per jaar enten. kost 15 euro per konijn, tweede en volgende konijn 10 euro. bij ons krijg je automatisch een herinneringsmail als het weer entspreekuur is.
Dat kan zeker maar zal in de praktijk meestal wel meevallen. Om risico`s zo veel mogelijk uit te sluiten zorg je er voor dat ratten niet bij het voedsel kunnen komen.
Zorg voor een ontmoedigingsbeleid. Ratten zullen (net als mensen en andere dieren) op een zo makkelijk mogelijke manier aan hun eten proberen te komen, het is aan jou om ze dat zo moeilijk mogelijk te maken.
Je kun de ratten ook (laten) vangen maar als je gewoon vrolijk door blijft strooien met voer zullen ze zo weer terug zijn.
Een hele wrede maar effectieve manier om van je ratten af te komen is er 1 te vangen en die levend verbranden op de plaats waar je veel last hebt. Zelf zou ik het niet doen maar het wordt wel gedaan op plaatsen waar ratten een plaag zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt , een rat in doodsnood jaagt de andere weg.
ooit weleens een rat horen krijsen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jakkes.
wilde al een plusje geven voor het eerste deel van je antwoord, en je zal zeker gelijk hebben, maar jakkes nee dat zou ik niet kunnen. heb zelf jaren tamme ratten gehouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levend verbranden, hm, dat zal wel onder dierenmishandeling vallen, en konijn Roosje zal er ook èrg blij en ontspannen van worden.... Slechte suggestie dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dat ik iedereen over me heen krijg; het is niet als suggestie bedoel en we kunnen ons gelukkig prijzen niet de keus te hoeven malken tussen de rat en al zijn ellende en het welzijn van onze kinderen. In klanden waar ik geweest ben lag dat niet altijd even simpel en als je weet dat nederlandse boeren in olie gedrenkte kraaien ophangen om hun gewassen te beschermen hoeven we niet scheinheilig te doen (als volk dus hopelijk voelt niemand zich persoonlijk aangesproken)EN ik heb nog we meer gruwelijke voorbeelden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pokemon; je hebt helemaal gelijk en het gaat je echt niet om de plusjes. Heb zelf konijnen ratjes hamstertjes woestijnspringmuizen, chinchilla`s e.d. gehouden en was er altijd gek mee (ging zelfs vaak met mijn lievelings konijn uit eten op het gazon, zoeken naar lekkere verse dikke klavers. Echter, ik probeer ook zo eerlijk mogelijk een antwoord te geven zonder enig dierenkleed te willen stimuleren. Je kunt immers niet je antwoord laten beïnvloeden door de aaibaarheidsfactor de hoogste prioriteit te geven en daardoor de waarheid geweld aan te doen door gebrek aan objectiviteit.
Echt ik ben een groot dierenliefhebber en hoop dat nooit iemand zo iets hoeft te doen, maar als een lief ratje in cambodja aan het oor van een zuigeling knaagt, dan kan het zijn dat je je mening gaat bijstellen als je een van de ouders bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"wilde" ratten in Nederland of in Cambodja zijn ook wel iets anders dan de tamme gekweekte n Nederland. Die laatste zal ik knuffelen, bij de eerste zal ik niet op het idee komen. overigens is het heel moeilijk om voer zodanig weg te bergen, dat je konijn er wel bij kan, en de rat niet. de voorraad moet je binnen in een dichte trommel bewaren, maar hij eet gewoon uit haar voerbakje mee, denk ik. Wij hadden degoes, en in de plint daarachter woonden muizen. als wij niet keken, schoten ze de kooi in, en aten gezellig mee. Maar ze deden de degoes niets, dus lieten we het maar zo. Af en toe ging de kat op wacht zitten naast de kooi, en had ze er 1 te pakken, de degoes heeft ze nooit naar gekeken.
Zorg dat je konijn in elk geval alle entingen heeft, en overleg met de dierenarts over die ratten en de risico's.
Probeer 'nestplekken' dicht te maken, liefst met metaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
konijnen en cavia,s kunnen bij elkaar.is bekent.
let goed op het konijn tranende ogen,en vies ruiken uit de oren. een rattenklem met kattevoer zou een oplossing kunnen zijn,of wat beter is zoeken naar een nest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neeeeeeeeeeeeeee natuurlijk niet.
waarom dacht je dat nou wat raar zou dat zijn.
een konijn ziek door een paar ratten.
hoe kom je daar nou eens aan.
het zijn toch maar een paar beestjes.
die worden toch niet ziek door elkaar.

Toegevoegd na 5 minuten:
maar als de rat een ziekte heeft en je konijn er niet tegen
ingeent is weet je het maar nooit.
dus zorg er altijd voor.
dat je konijn alle verplichte prikken heeft gehad