Hoe komt het dat honden aan bepaalde voetstappen kunnen horen dat het een vreemde is?

Mijn hond begint soms al te blaffen als iemand door het huis loopt die hij niet kent waarvan hij nog niet eens de stem heeft gehoord.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De combinatie geur en gehoor alsmede een intuitie waar mensen nog at van zouden kunnen leren geven de hond een soms onvoorstelbaar opmerkingsvermogen. Een hond kent alle schoenen die gebruikt worden door de eigenaars. Dus is er een onbekende geur EN klinken de schoenen anders dan slaat de hond aan. Bij ons in de buurt is korte tijd veel ingebroken, ook daar waar alarm was. Echter NIET bij ons, de Cairns zijn niet voor de gek te houden. Overigens hadden de honden aan sommige kennissen/familieleden een hekel zonder schijnbare aanleiding. Later bleek dat juist deze mensen die sympathiek over kwamen een dubbele agenda hadden en ons schade berokkend hebben. Hoe konden de honden dat weten? Geur geeft aan of er bepaalde hormonen in zitten die bij mensen met ongunstige bedoelingen op een ander niveau liggen dan bij mensen die het goed menen. Omgekeerd word ik nooirt door honden aangevallen, ik ben een hondenvriend en zelfs vreemde honden die bewaken leveren geen enkel probleem op. Zou ik echter met boze intenties ergens binnendringen dan krijg ook ik problemen met waakhonden. Ze laten zich niet bedotten en niet met codes of doorknippen van stroomtoevoer uit te schakelen. Een alarm is goed maar een hond is beter.

Op zich niets mis mee "goed waaks" zou ik zeggen. Het wordt pas lastig als je hond bij iedere renault twingo die langsrijd denkt dat het je dochter is en vol verwachting gaat zitten wachten en kwispelen tot ze uitstapt (wat dus niet gebeurt). Hebben wij dus weer een overgevoelige border collie

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100