Hoe komt het dat honden aan bepaalde voetstappen kunnen horen dat het een vreemde is?

Mijn hond begint soms al te blaffen als iemand door het huis loopt die hij niet kent waarvan hij nog niet eens de stem heeft gehoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De combinatie geur en gehoor alsmede een intuitie waar mensen nog at van zouden kunnen leren geven de hond een soms onvoorstelbaar opmerkingsvermogen.
Een hond kent alle schoenen die gebruikt worden door de eigenaars.
Dus is er een onbekende geur EN klinken de schoenen anders dan slaat de hond aan.
Bij ons in de buurt is korte tijd veel ingebroken, ook daar waar alarm was.
Echter NIET bij ons, de Cairns zijn niet voor de gek te houden.
Overigens hadden de honden aan sommige kennissen/familieleden een hekel zonder schijnbare aanleiding.
Later bleek dat juist deze mensen die sympathiek over kwamen een dubbele agenda hadden en ons schade berokkend hebben.
Hoe konden de honden dat weten?
Geur geeft aan of er bepaalde hormonen in zitten die bij mensen met ongunstige bedoelingen op een ander niveau liggen dan bij mensen die het goed menen.
Omgekeerd word ik nooirt door honden aangevallen, ik ben een hondenvriend en zelfs vreemde honden die bewaken leveren geen enkel probleem op.
Zou ik echter met boze intenties ergens binnendringen dan krijg ook ik problemen met waakhonden.
Ze laten zich niet bedotten en niet met codes of doorknippen van stroomtoevoer uit te schakelen.
Een alarm is goed maar een hond is beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ieder persoon loopt net iets anders en heeft ook ander schoeisel aan dan de andere. Sommigen lopen zwaar, anderen licht, weer anderen sloffen.

Het is niet alleen aan honden voorbehouden hoor. Ik kan zelf ook aan de voetstappen horen wie er door m'n huis loopt of dat het een vreemde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is het wonderbaarlijke aan een hond,die hebben een enorm goed geheugen, ze hoeven het maar een keer te horen en onthouden t meteen, zo herkennen onze honden onze auto, terwijl hier zoveel dezelfde auto's rijden, maar als mijn man thuis komt beginnen ze te kwispelen en te blaffen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden hebben een sterk ontwikkelde geurzin. De kans is groot dat de hond ruikt dat het een onbekende is. Maar ook herkennen honden al hun "eigen" geluiden (geluiden die van de roedelgenoten komen), zoals jouw voetstappen, jouw manier van hoesten, jouw manier van lachen, enzovoorts. Als er dan ineens een geluid klinkt dat niet in de roedel of in zijn territorium hoort te zijn, kan hij blaffen (waarschuwen).

Tevens kunnen honden heel veel dingen aanvoelen. Mochten ze nou niet meer die 'vreemdeling' ruiken of horen, dan kunnen ze nog emoties en dergelijke opvangen. Iemand die 'vreemd' is in jouw huis zendt andere signalen en emoties uit dan iemand die bij de roedel hoort. Diegene kent het huis toch minder, voelt zich er niet echt thuis. Dat pikt de hond op.