Kunnen (huis-)dieren ook hoogtevrees ervaren?

Bij honden zie ik dat weleens in films. Paarden worden weleens gered via een helicopter. Hoe zit dat bij katten en andere (niet) gedomestiseerde dieren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (6)

Onze hond had het wel, hij kon er niet tegen als ie hoog was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hond heeft er last van, volgens mij kan hij ook de diepte niet goed inschatten. Als je hem optilt en je wilt hem weer op de grond zetten, spreidt hij z'n voorpootjes heel krampachtig, bes zielig maar ook een heel grappig gezicht. Er is niets met z'n ogen overigens. Hij durft niet op de bank en een trap vindt hij al helemaal eng.
Het liefst staat hij met beide pootjes op de grond.

Toegevoegd na 8 minuten:
bes=best
beide pootjes moet natuurlijk alle vier de pootjes zijn lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dieren ervaren hoogtevrees.

Ik denk dat het bij dieren vele malen sterker is dan bij de mens. Een dier heeft van nature niet de neiging om hoger te gaan dan wat hij fysiek aan kan. De mens heeft door zijn bewustwording de drang om steeds zijn grenzen op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het komt nogal eens voor dat katten wel de boom in klimmen , maar er niet meer uit durven, zelfs de brandweer moet wel eens in actie komen, om een kat uit een boom te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet vaak dat honden niet over roosters b.v. als bij een brandtrap durven. Ze snappen niet dat ze daar niet doorheen vallen om van glazen vloeren maar niet te spreken, maar daar durven veel mensen ook niet over te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ene kat heeft hoogte-filie, hoe hoger hoe beter: op kasten (een levende plafondstoffer, omdat ze vanaf de vloer op een kast springt die tot 10 cm onder het plafond reikt), in bomen, op schuttingen...
(Ze komen hier binnenkort met een steiger om te klussen, tot 4 hoog, ik houd m'n hart vast want ik weet zeker dat madam daar op onderzoek gaat, dus ik hoop dat ze niet bij de buren op bezoek gaat via de ramen en dergelijke).

M'n andere kat klimt wel rustig op de schutting, zolang ie er maar óverheen wil. Hij zal niet zoals z'n zus lekker op dat dunne randje blijven zitten rondkijken. En in een kast zit ie niet hoger dan vlak boven een stevige ondergrond tegenover zich (dus één plank boven de rand van de bank of boven de tafel).