Kunnen (huis-)dieren ook hoogtevrees ervaren?

Bij honden zie ik dat weleens in films. Paarden worden weleens gered via een helicopter. Hoe zit dat bij katten en andere (niet) gedomestiseerde dieren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De meeste dieren zullen vanuit hun instinkt al voorkeur hebben voor 'vaste grond' onder hun voeten. Dit omdat ze zich zelfzeker zullen voelen en een eventuele overleving of vluchtgedrag zo kunnen uitvoeren. Maar bijv de 'katachtigen' of apen, die gewend zijn ook via klimmen hun prooien of doelen weten te bereiken, kennen zelden hoogtevrees. Dit van katten is bekend natuurlijk, als je ze tijdelijk kwijt bent is er veel kans dat ze zich veilig en super voelen, hoog in boom, boven op een kast of gezellig balancerend in een dakgoot of op een rand van soms een balkon :) Berggeitjes zullen ook niet panisch worden als ze over de rand van een bergtop een dal zien ;) Vogels zullen zelfs voorkeur hebben voor hoogtes ;) Huisdieren zoals de meeste honden die al jong onder de mensen kwamen, dus als pup, leren aan om in bepaalde situaties opgetild te worden, omdat ze volop nog op hun baasje zullen vertrouwen. Maar voor wie de film Shrek (deel 1) zag, die zal gezien hebben dat ook daarin de ezel Donkey, weinig trek had in die beweeglijke brug over groot ravijn? :)

Onze hond had het wel, hij kon er niet tegen als ie hoog was.

Onze hond heeft er last van, volgens mij kan hij ook de diepte niet goed inschatten. Als je hem optilt en je wilt hem weer op de grond zetten, spreidt hij z'n voorpootjes heel krampachtig, bes zielig maar ook een heel grappig gezicht. Er is niets met z'n ogen overigens. Hij durft niet op de bank en een trap vindt hij al helemaal eng. Het liefst staat hij met beide pootjes op de grond. Toegevoegd na 8 minuten: bes=best beide pootjes moet natuurlijk alle vier de pootjes zijn lol

Ja dieren ervaren hoogtevrees. Ik denk dat het bij dieren vele malen sterker is dan bij de mens. Een dier heeft van nature niet de neiging om hoger te gaan dan wat hij fysiek aan kan. De mens heeft door zijn bewustwording de drang om steeds zijn grenzen op te zoeken.

het komt nogal eens voor dat katten wel de boom in klimmen , maar er niet meer uit durven, zelfs de brandweer moet wel eens in actie komen, om een kat uit een boom te halen.

Je ziet vaak dat honden niet over roosters b.v. als bij een brandtrap durven. Ze snappen niet dat ze daar niet doorheen vallen om van glazen vloeren maar niet te spreken, maar daar durven veel mensen ook niet over te lopen.

Mijn ene kat heeft hoogte-filie, hoe hoger hoe beter: op kasten (een levende plafondstoffer, omdat ze vanaf de vloer op een kast springt die tot 10 cm onder het plafond reikt), in bomen, op schuttingen... (Ze komen hier binnenkort met een steiger om te klussen, tot 4 hoog, ik houd m'n hart vast want ik weet zeker dat madam daar op onderzoek gaat, dus ik hoop dat ze niet bij de buren op bezoek gaat via de ramen en dergelijke). M'n andere kat klimt wel rustig op de schutting, zolang ie er maar óverheen wil. Hij zal niet zoals z'n zus lekker op dat dunne randje blijven zitten rondkijken. En in een kast zit ie niet hoger dan vlak boven een stevige ondergrond tegenover zich (dus één plank boven de rand van de bank of boven de tafel).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100