Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn kat weg blijft van alle vogelnestjes?

Ik woon in het bos en heb veel vogelnestjes hier en daar. Is er iets waar ze niet tegen kunnen, ik vind het zo zielig voor de kleine vogeltjes.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (10)

Haar binnen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat is een buiten kat. Ik ga die niet continue binnen houden
Ja binnen houden tot de nestjes uitgevlogen zijn lijkt me ongeveer de enige mogelijkheid.
Of vastbinden aan een paaltje met een lang touw dat net niet lang genoeg is om bij die nestjes te kunnen.

Verder kun je weinig doen. Het zit in de aard van een kat om die nestjes te plunderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnenhouden is de enige echte oplossing. Er zijn belletjes die ervoor zorgen dat ze gehoord worden. Maar voor de rest niets.

vind je het niet heel zielig voor je kat dat die dan niet de mogelijkheid om zijn/haar natuur na te leven en vogeltjes te vangen, danwel kuikentjes te verzamelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval een belletje om zodat de mamma- en pappa-vogels tenminste gewaarschuwd zijn en het nest kunnen verdedigen. Verder is er weinig aan te doen vrees ik. In Amerika hebben ze nog wat rare fratsen met het operatief verwijderen van de klauwen, dan kan je kat iig niet meer in bomen klimmen (en, waar het hen om gaat, je bankstel kapot krassen) maar ik kan me geen normaal mens voorstellen die dat zn buitenkat zou aandoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kat is een HUISdier, het woord zegt het al. Binnenhouden dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paard is ook een huisdier, maar je kamer is dan wel gauw vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paard is een gedomesticeerd dier, dat is niet hetzelfde als een huisdier.
Stoppen met zielig vinden en de natuur gewoon z'n gang laten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een huiskat die nesten verruïneert, heeft niks met de natuur te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel hoor, want een kat kun je niets leren, oftwel dit is 'de natuur'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je het ook natuurlijk vinden om een tijger los te laten in een kinderboerderij? Een kat in het bos vogelnestjes laten vernielen is in principe hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is het natuurlijke gedrag van een kat. Het is _niet_ natuurlijk een kat te onderhouden, te voeden, een slaapplek te geven, te ontwormen, enzovoort. Alleen vanwege het onnatuurlijke kweken van zo ongelooflijk veel roofdieren worden nu veel vogeltjes gedood. In een natuurlijke situatie zou het aantal rondlopende katten 5% zijn van wat het nu is (getal kan een tikje anders zijn). De overige 95% zou er niet zijn. En die 5% zou hongerig, schurftig en vol luizen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat we ook allemaal willen of kunnen doen is niet zo heel belangrijk, van de 100 jonge vogeltjes overleven er mischien 5 of 6 De rest gaat dood door een ziekte, honger, vergiftiging, uit het nest gewaaid, door zijn eigen fam. overboord gegooid, door een ekster gepakt, door een vlaamse gaai opgegeten, of een reiger, het in de steek laten van de jonge door de ouders, en oh ja, door een kat gepakt.
binnenhouden erv is geen andere oplossing. natuur is natuur.
geen bamdje omdoen met belletje. zo vaak als dat ik verstikte katten heb gezien door die onzin.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De drang van sommige katten om jonge vogeltjes te pakken is zo groot dat je toch heel wat moet doen om het te voorkomen. Belletjes ombinden is wel aardig maar daar hebben jonge vogeltjes niets aan, hooguit de oudere. Nesten van jonge vogeltjes zitten meestal in bomen. Bindt een kraag van gaas rondom de boom op 2 m. hoogte en de kat kan er niet meer langs.40 cm. breed is meestal voldoende. Eind van de zomer kan hij weer het schuurtje in voor volgend jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen is je kat tijdelijk binnen te houden,tot alle vogeltjes zijn uitgevlogen kan wel even duren hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval, ik ga er maar eventjes van uit dat je kat wel in de tuin mag, zou ik een halsbandje kopen met een electronische barriëre systeem.

Deze heb je in twee soorten:

1: kat krijgt een speciaal halsbandje welke contact heeft met een apparaatje. Als de kat zich X meter in een rechte lijn van dat apparaatje zich bevind, gaat het halsbandje piepen. Gaat de kat nog verder weg, dus X+Y meter, dan krijgt je kat een licht schokje.

2: Vergelijkbaar met 1 maar dan is er sprake van een door de mens afgebakend stuk met een draadje in de grond. Komt de kat zeer dicht in de buurt van het draadje dan volgt de waarschuwing (piepen). Gaat zij er overheen dan volgt het lichte schokje.

Zelfs de meest doorgewinterde katten hebben met zo'n halsbandje al snel door wat de bedoeling is. Dit is ook voor honden te krijgen. Enige nadeel: De aanschafprijs!