wat mogen honden eten

wat mogen honden eten ik wil weten wat wel mag gegeten worden en wat eventueel niet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (10)

Honden mogen hondenvoer en stukjes brood.

Wat ze absoluut niet mogen is melk, chocolade of enig ander snoepgoed, druiven, avocado, en alle menselijke medicijnen en schoonmaakmiddel nooit geven. De meeste planten zijn ook giftig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meeste mogen ze wel resten van je eten honden brokken
ze mogen absoluut geen chocolade
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
chocolade absoluut niet, dit is vergif voor honden, voor de rest de gebruikelijke dingen die verkrijgbaar zijn in de dierenzaak of boerenbond voor honden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groenten;

Tomaat, paprika, bleekselderij, peultjes, bietjes, paksoi, avocado(let op: pit en schil zijn giftig voor honden), waterkers, tijm, andijvie, spinazie (niet TE veel), postelein, broccoli, bloemkool, boerenkool, rooie kool, groene Kool, chinese Kool, sla ,4 verschillende soorten met donkergroen of rood blad (ijsberg sla heeft geen voedingswaardes), komkommer, sperziebonen, snijbonen, verse doperwtjes met schil, courgette, spruitjes, witlof (zonder dat bittere gedeelte onderaan), knoflook, gemberwortel, alfalfa, peterselie, pompoen, wortels + ook wat loof erbij, koolraap met blad, bietjes, selderie knol met blad.
Met uitzondering van de sperzieboontjes (die heel even de kook erover krijgen) worden alle groentes rauw gegeven en allemaal gepureerd.

Bijzonderheden:
Geef geen prei en ui: giftig voor honden
Groente uit de nachtschadefamilie (tomaat, paprika etc.) krijgen sommige honden jeuk of diarree van. Deze bevatten ook stoffen die ontstekingen kunnen verergeren.

Fruit;
Appel, peer, banaan, kiwi, sinaasappel, grapefruit, mandarijn, aardbei, bessen, frambozen, abrikozen, perziken, pruimen, mango, papaya, ananas, alle soorten meloen.

Bijzonderheden:
Krenten of rozijnen in grote hoeveelheden kan nier- en/of leverfalen veroorzaken. Liever niet geven.

Om diezelfde reden wordt het geven van druiven afgeraden.
Sommige honden krijgen last van gasvorming in darmen wanneer fruit gecombineerd wordt met andere voedingsmiddelen.
Geef geen klokhuis van appels ivm blauwzuur en geef geen pitten van steenvruchten (zoals abrikoos, perzikpitten).
Zaden en noten
Sesamzaad, pompoenzaad, zonnebloempitten, pijnboom, pepita's, walnoten, hazelnoten, amandel, paranoten, pecannoten.

Bijzonderheden:
Geef alle noten rauw, d.w.z. niet gebrand, gefrituurd, gerookt, etc. en ongezouten.

Gebruik geen macadamianoten, de hond wordt hier ziek van.

Hoop dat je er wat aan hebt..
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
liever geen knoflook, de hond (of kat) kan hier bloedarmoede (heinz biody anemie) van krijgen.
Rieneke1
13 jaar geleden
sorry, biody moet body zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even ter verduidelijking, dit antwoord van Ilja, heb ik gekopieerd uit Hondenforum!
@ Rieneke,dan gaat het om knoflook in GROTE hoeveelheden1 En die neem ik leiver zelf tot me.Ongeacht de stank,die ik daarna verspreid.
@ ninteddy. Het gaat hier wel om rauwe en gepureerde groenten. Ik weet niet of jij ze ook zo hebt gegeven?
Honden mogen natuurlijk hondenvoer eten... of een stukje brood... als een hond op dieet moet geven mensen vaak sperziebonen uit blik...
wat ze absoluut niet mogen zijn rozijnen etc. en chocolade...
van chocolade stijgt hun bloeddruk en kunnen ze een hartaanval krijgen...

Als ze toch chocolade binnen krijgen moet je ze laten braken... Wat de beste maner is om dit te doen? Ik zou het niet durven zeggen...

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je je hond knoflook geeft, zorgt dit ervoor dat hij geen vlooien en teken krijgt, zegt men...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef dieren uitsluitend dierenvoedsel.
Bezuinig niet op kwaliteit.
Geef ze zowel nat als droogvoeding
alsmede vlees van de slager wat geschikt is voor dieren.

Chocolade (wat overigens geen diervoedsel is) is dodelijk
voor honden.
Laat uw huisdier regelmatig controleren bij de dierenarts. En die weet het het beste indien nodig welke medicatie uw huisdier kan gebruiken.
Ga niet zelf rommelen met huis tuin en keukenmiddelen.

Heeft u al een huisdier, zorg er dan goed voor.
U krijgt dan veel liefde terug.

Is het kostenplaatje boven verwachting,
schaf dan geen huisdier aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze herdershondenkrijgen hondenvoer,eukanuba is een goed merk, ook elke dag wel een boterham, als het zo uitkomt krijgen ze ook (zoutloze)aardappels en groente ,macaroni of schone pens(diepvries supermarkt)leuk voor de afwisseling en ze zijn er gek op. men zegt weleens dat aardappels niet goed zijn, maar volgens mij draaien ze het ook door hondenvoer.

onze vorige herder is 15 jaar geworden en ons boerenhondje wel 16 jaar, het scheelt misschien dat ik het eten met liefde voor ze klaar maak, geef ze nooit snoeperijtjes die je zelf lekker vindt, en elke dag een rauw mergpijpje is ook super, beter dan die kant en klaar kluiven die gerookt en erg zout zijn. en vanaf een jaar of 8 minder eten geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel goede antwoorden al gegeven , maar nog een tip .
let ook op de maat v/d hond , grote honden kunnen maag kanteling krijgen en mogen daarom sommige (kleine) brokken niet eten in verband hiermee .
en let ook vooral op de HOEVEELHEDEN .
ongeveer 70 % van alle honden in Nederland is overgewicht en dit lijdt tot grote problemen (gewrichten,huid, enz.)

Toegevoegd na 4 minuten:
eens in de week pens om de maag te reinigen , niet dagelijks want het bevat te weinig voedingsstoffen.

o ja nog een tip .......... geef ze geen eieren , maar dat is meer voor jouw gezondheid als de hunne (stank)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rauwe kippennekken, rauwe botten (maar niet te veel), vuile pens maar niet samen met brokken (daar moet 8 uur tussen zitten). Geen zout, dus etensresten zijn vaak niet goed door het toegevoegde zout.
Alles met mate, want een hond heeft niet meer nodig dan hij aan calorieën verstookt.
De hoeveelheid voer die op pakken staat aangegeven is een richtlijn. De meeste honden zijn overvoerd.
Als honden zijn "geholpen" direct 30% minder voer geven. De eerste 6 weken na de operatie zijn cruciaal.

Waarom zou je een hond ander voer geven dan het complete voer dat voor honden te koop is (vers of brokken). Je moet zorgen voor balans in de voeding en af en toe een stukje "vreemd" kan geen kwaad, maar ga niet experimenteren als je er geen verstand van hebt.
Kijk op BARF als je persé zelf het voer wilt klaarmaken.
Ivana
13 jaar geleden
geef ze vooral brokken en af en toe blikvoer.
als je van begin af aan brokken geeft en eens per jaar hun tanden goed reinigt is er niets aan de hand.
brokken zijn goed voor de tanden want dan moeten ze goed keuwen net als rouw vlees van botten af kauwen in het wild.
blikvoer vinden ze wel lekker maar dat is echt heel slecht voor hun tanden daarvan gaan de tanden heel snel rotten.
groeten jesper