Wat moet ik doen tegen honden gejank

Onze hond jankt als we weggaan 't is niet om aan te horen!dus ruzie met de buren! We hebben geprobeerd op te bouwen eerst een week 10min.weg dat ging toen 20min. dat gaat steeds MIS! ik heb 'm al genegeerd d.w.z.niet te reageren bij binnenkomst alleen op ons commando,2wkn later wel gedaan en beloond voor op mn huis te passen is't ook niet.
WIE heeft een andere oplossing????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

bedenk ook hoeveel aandacht je de hond geeft als je thuis bent en mag hij/zij b.v op de bank naast je liggen en op bed slapen. als je de hond in huis heel veel aandacht geeft en veel rechten ( is op de bank en bed mogen enz.) dan zou je de aandacht in huis kunnen verminderen en de hond minder rechten geven. waardoor de hond om het even simpel te zeggen minder aan je 'hangt'. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Wat sneu! Blijkt echt weer dat een hond een sociaal dier is die niet gesteld is op alleen-zijn. Is een tweede hond een optie? Of een kat misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ouders hadden ooit een dwergpoedel die dit ook deed. Mijn moeder liet altijd haar nachthemd wat ze s`nachts gedragen had achter bij de hond als ze wegging.
Hij werd dan rustig en ging erbij/op liggen. Zo had hij haar geur bij zich. Ook de radio liet ze zachtjes aanstaan zodat het niet zo stil was in huis. Onze hond was dan ook altijd leven en drukte gewend als de kinderen thuis waren.
Bij onze hond heeft het geholpen, het blaffen was gestopt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je zou hem ook kunnen trainen geen verlatingsangst te hebben. Klik eens op mijn bron, daar staan goede tips.
amc
13 jaar geleden
Ik denk dat je het beste een hondengedragsdeskundige kunt consulteren. Bij de cockerspaniël van mijn bovenburen werkte dat uiteindelijk het beste. Die hebben tips en adviezen hoe met de hond om te gaan
succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag 37274 had hetzelfde probleem, alleen was het daar blaffen i.p.v. janken. Daar zijn toen verschillende antwoorden op gegeven, dus als je die even terugzoekt...
Succes.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een uitstekend geheugen :)
Je doet er goed aan bij thuiskomst geen extra druk te leggen op de hereniging. Dus eerst je jas uit en een kop thee zetten of de post doorkijken alvorens de hond te begroeten.

Maar wat vaak vergeten wordt is het volgende: als je weggaat moet je een kwartier van te voren al je contact met de hond verbreken. Geen stemcontact meer en ook geen oogcontact. De hond moet dan zijn uitgelaten en voorzien zijn van voer en
water. (ik bedoel dus niet dat je een bak met voer klaar moet zetten). Pas als de hond rust heeft en ontspannen ligt, kan je in alle rust vertrekken. Nooit stiekem, maar rustig en overtuigd dat jij het recht hebt te komen en te gaan wanneer het jou uitkomt. Jij bent de leider en dat is het recht van de leider.

Let voor je weggaat ook op woorden als "mee", "kom" en "buiten", die je misschien in een andere context tegen je partner zegt, maar de hond kunnen activeren.

Je hoeft een hond niet te belonen voor goed gedrag als je terugkomt. De hereniging is de grootste beloning, die in rust moet worden ondergaan, zeker bij een hond die wat moeite mee heeft met een scheiding.

En denk niet dat alle geblaf of gejank voortkomt uit verlatingsangst. Het kan evengoed zijn, dat de hond van je eist dat je blijft en zo zijn hoge status bevestigt. Maar dan is het een teken van een verstoorde rangorde, waarbij niet jij, maar de hond de leiding heeft.
Ivana
13 jaar geleden
Je zou bierdopjes aan een bandje kunnen rijgen.
Ga zo staan dat de hond jou niet ziet!!!! maar dat je wel in zijn buurt kan komen.
Doe alsof je weggaat.
Gaat ie janken? gooi die band met bierdoppen naast hem neer, maar laat je niet zien!!!!!!!
zo zal hij denken dat telkens als hij jankt, hij zichzelf straft door dit kabaal.
Ook zou je evt een radio met verlengsnoer bij de hond in de kamer kunnen zetten.
Ga buiten zitten, en wanneer de hond jankt, stekker erin en eruit.
Consequent blijven en vooral NIET jezelf laten zien.
Volhouden en hij leert het af.

Wil wel eigenlijk weten hoe oud hij is?

Kan ook dementie zijn dat ie jankt.

stekte hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
En met je hond gaan lopen om jullie band beter te maken. Daarbij moet de hond naar jou luisteren. dus kort aangelijnd door de straat lopen.

Toegevoegd na 1 uur:
Met 'juist' bedoelde ik het antwoord van Ivana

Honden zijn er namelijk erg bij gebaat om samen met de baas te lopen. Kort aangelijnd geeft de hond zelfvertrouwen. jij bepaalt waar je heen gaat. de hond krijgt ook vertrouwen in jou. jij leidt! Dit alles met het antwoord van Ivana, zorgt voor vertrouwen tussen hond en baas

Dus haal die duim naar beneden maar weer weg. verklaar je anders nader
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd de radio aangezet toen ik wegging...en dat hielp!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hond heeft ook een hele tijd gejankt toen we weggingen. Ook van alles geprobeerd maar ik heb het idee dat vooral de tijd heeft geholpen. Alsof hij er ondertussen van overtuigd is dat we toch wel weer terug komen. Hij weet nu ook wanneer we weggaan, dat ziet hij al alle handelingen die je doet als je gaat. Jas aan, sleutels pakken, computer uit... ook krijgt hij een half uur voordat we gaan geen aandacht meer. Op een of andere manier kan hij feilloos aanvoelen als hij alleen moet gaan blijven of uitgelaten wordt. Altijd hetzelfde ritueel. Hij gaat vaak zelf al in zijn hokje liggen, krijgt nog een schenk of brokjes in zijn bal en nu ligt hij vaak te slapen als we terug komen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het opbouwen lijkt me toch de enige optie.
Ga eens 10 minuten in de tuin zitten of werken en kijk wat er gebeurt als je hond binnen blijft.
Die 10 minuten uitbreiden etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst de vraag of de hond blijft janken, meestal dimmen ze na enige tijd. De radio aanzetten is een goed advies , evenals het negeren van gejank zowel bij weggaan als terugkomen.
De hond moet weten dat gejank hem NIETS brengt.
Wat ook helpt is een tikkend geluid van een wekker en een (oud) kledingstuk van jou met je geur er aan bij hen in de (niet te kleine) bench leggen.
Helaas is het een kwestie van de langste adem.
Iedere actie die je hond met zijn gejank teweeg brengt, kan hem aanmoedigen hier mee door te gaan.
Resoluut stil zeggen en dan weggaan helpt soms, evenals de radio zo luid dat de hond je niet hoort vertrekken.
HEEL veel sterkte.

Toegevoegd na 15 uur:
Terecht wordt opgemerkt dat je een hond niet moet beduvelen, de laatste raad is dan ook een laatste redmiddel.
Niet altijd wordt de reden voor het janken gevonden, als mogelijke oorzaken als pijn, te vroeg uit het nest gehaald,
gevoel van bedreiging (door andere dieren of hardhandige anderen) of een antipathie tegen de nieuwe baas (dat komt voor)uitgesloten zijn, dan zal de raad in de antwoorden tesamen een goed resultaat moeten hebben.
Soms echter "klikt" het niet tussen baas en hond zonder dat je daar nu een aanwijsbare reden voor kunt geven.
We hebben zelf ook eens een hondje geplaatst, met deze baas faalden alle middelen.
We hebben het hondje toen teruggenomen en nadat de stress volledig weg was een herplaatsing bij een ander baasje gedaan en dat ging prima.
Tot op heden weten we niet waarom het met de ene baas wel klikte en de andere niet, misschien zijn honden wat dat aangaat net mensen.
Modder niet te lang door, als na enige maanden geen goede aanpassing bereikt is, is het onwaarschijnlijk dat het nog gaat lukken, uitgaande van een ervaren en verstandige baas. Is de baas onervaren , dan kan de -voor de hond voelbare- onzekerheid soms genoeg zijn voor de hond om zich unheimlich te voelen.
Omdat een hond niet kan praten gebruikt hij hondentaal.
Vaak helpt een puppycursus etc. ander voer (!!) enz.
dan wel.
Lukt het echt niet, zoek dan een goede oplossing, dat kan desnoods een terugplaatsing zijn.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Jezelf kwellen met schuldgevoelens of je afreageren op je hond omdat het -na enige maanden- niet gelukt is , dient geen enkel doel. Shit happens.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet niet of het ook tegen janken werkt, tegen blaffen werkt een anti-blafband in ieder geval wel. Het lijkt heel wreed en schrok er ook van toen ik er voor het eerst van hoorde, maar de pijn schijnt mee te vallen en de hond van een vriend van me heeft het blaffen heel snel afgeleerd.

Succes met alle tips!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zijn er twee dingen die het best werken bij blaffende honden, wat overigens een veelvoorkomend probleem is.

De eerste is een blafband omdoen, verkrijgbaar bij de betere dierenwinkel. Wanneer de sensor in de band de stembanden van je hond 'voelt' trillen stoot hij een kleine elektrische schok uit. Voordeel is dat je hond het blaffen snel af zal leren, nadeel is dat op een gegeven moment zijn tolerantievermogen toe zal nemen en je steeds grotere stroomschokken zult moeten instellen om hem nog stil te krijgen.

Wellicht wil je eerst iets proberen dat wat diervriendelijker is. Dan is de communicatie tussen jouw en je hond erg belangrijk, uit onderzoek blijkt dat miscommunicatie vaak de bron van het probleem is. Dit kan al beginnen bij simpele dingen zoals welk soort voer je hond krijgt. Wanneer hier niet goed over gecommuniceerd wordt zal hij dit noodzakelijk op een andere manier duidelijk proberen te maken, door bijvoorbeeld te gaan blaffen of zijn voerbak om te gooien.
Nu is dit een simpel voorbeeld en begrijp ik goed dat blaffen wanner het baasje er niet is een stuk ingewikkelder ligt, al zou je wellicht kunnen kijken naar hoe de communicatie in jullie relatie (ik neem aan dat ik hier over een relatie tussen jij en je hond kan praten) verloopt. Begrijp je de signalen die hij aan je geeft en andersom? Als jullie elkaar volledig begrijpen zal hij waarschijnlijk niet meer blaffen, ook niet als je niet aanwezig bent.

Veel succes ermee!