Onthouden olifanten echt zo goed?

Is het echt waar dat olifanten zo een goed geheugen hebben? Denk aan de Rolo reclame met de olifant.
Mijn tante vertelde mij dat olifanten gezamenlijk dorpen aanvallen van mensen die de olifanten ooit iets hebben aangedaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ja dat klopt.
Olifanten worden geboren met eenderde deel van hun hersenen. In de loop van hun leven groeit de rest aan. Bij jou is dat ook zo. Jouw hersenen groeien ook nog een heel stuk. Het geheugen van een olifant is geweldig goed. Ook als iets jaren geleden gebeurde, weten ze dat nog heel goed. Zo onthouden ze welke vruchten, bomen, planten en kruiden eetbaar zijn en welke niet. En ook het terrein waar ze leven, kennen ze op hun duimpje. Bekend is het volgende verhaal. In 1919 probeerde boeren in het Zuid-Afrikaanse wildpark van Addo 140 olifanten uit te moorden. Aan die vreselijke slachtpartij wisten een stuk of 20 olifanten te ontkomen. Sindsdien zijn deze olifanten erg op hun hoede en houden ze zich overdag schuil. Alleen 's nachts komen ze nog te voorschijn. En als ze mensen tegenkomen, zijn ze buitengewoon vijandig. Niet zo vreemd natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch kan ik me weinig voorstellen bij een olifant die zich schuil houd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:D, dat zal in Nederland wat moeilijker gaan dan in een uitgestrekt woud in Afrika denk ik. Maar je hebt een punt!
Kimath
13 jaar geleden
Olifanten kunnen zich ook herinneren waar water te vinden is. Dan komen ze na een tijd terug op een plek, en gaan ze ergens in het zand zitten graven, omdat ze weten dat daar water in de grond zit.

Andere antwoorden (3)

Ja, dat klopt.

Ik ken een ranger uit Afrika en hij heeft ooit een kleine olifant geholpen. Nu na jaren hebben zo nog steeds innig contact als ze elkaar zien, terwijl hij al zo'n 15 jaar in NL woont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mooi.
Olifanten hebben een zeer goed geheugen , ook voor details.
Dat heeft te maken met hun rijke gevoelsleven , ze rouwen zelfs dagen om het overlijden van een soortgenoot, kunnen aan -voor ons onherkenbare- landschapeigenschappen na jaren waterplaatsen terugvinden, kennen elkaar zeer goed en onthouden gedragingen van dieren en (dus) mensen.
Ze hebben dus een verfijnd gevoel voor van alles en nog wat, zelfs voor dingen die wij typisch menselijk vinden.
De grappige reclame van een pesterig jongetje die zijn laatste rolo voor een olifantje hield om het op het laatste moment terug te trekken en de olifant uit te lachen en naderhand (enige decennia later) van dezelfde olifant een oplawaai krijgt als hij aan de kant van de weg staat waar het circus van die olifant langs komt , is zo raar nog niet.
Ik heb in Thailand het genoegen gehad met olifanten in contact te komen die deels stam waren.
Daarbij heb ik gelet op de ogen van deze dieren, omdat die klein zijn en ver in de kop liggen zijn die niet heel goed
waarneembaar.
Zo bemerkte ik dat ze zelfs (of juist) mensen wel kunnen inschatten.
Er was oa. een moeder met een jong.
Ik heb eerst een goed contact met de moeder gemaakt en toe ik merkte dat zij het goed vond heb ik pas de kleine
banaantjes gegeven.
(mij was verteld dat ik de kleine niet moest voeren zonder eerst met de moeder contact te maken).
Het opvallende was dat de moeder heel duidelijk liet merken DAT het wat haar betreft goed was.
Ze heeft dan ook geen enkel protestsignaal gegeven.
Wel heb ik ze daarna om en om gevoerd.
Overigens stond ik bij de olifanten zonder het oid ertussen en konden de olifanten zich vrij bewegen, eem in Nederland ondenkbare situatie.
Wat mij echt opviel was dat olifanten een goed denkvermogen moeten hebben en dus ook een goed geheugen (je kunt alleen veel leren als je ook goed kunt onthouden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olifanten moeten wel een goed geheugen hebben om alle water plaatsen die zij kennen weer terug te vinden .