Kunnen katten ziek worden door het eten van zelf gevangen vogels?

Net was het weer zover, een van mijn katten kwam aanzetten met een dode duif. Brrrr....
Zoals altijd heb ik hem afgepakt en weggegooid, want ik ben bang dat mijn kat ziek wordt door de vogel op te eten...
Is die angst gegrond of zou mijn kat de vogel gewoon op kunnen eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.3K

Antwoorden (5)

Katten kunnen wel degelijk ziek worden door zieke vogels op te eten.
Alleen doen de meeste katten dat niet, het vangen en het doden is het leukst schijnbaar, en als de lol er dan af is kan je 'm altijd nog aan het personeel geven als bedankje omdat ze jouw bakje altijd vullen (dat doet de vanger hier tenminste, komt ze weer eens een dode muis brengen).
Duiven, zeker in steden, staan er wel om bekend dat ze ziektedragers zijn, en katten vangen natuurlijk juist vaak jonge of zieke vogels.
Ik zou me niet teveel zorgen maken. Overleg anders even met je dierenarts over het beste beleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Mijn katten eten overigens de gedode vogels he-le-maal op...
Soms vind ik alleen nog pootjes en een snaveltje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn kat eet voornamelijk muizen, maar daar blijft dikwijls ook niet meer dan een pootje of staartje van over. Maar stadsduiven zou ik niet aandurven.
echt wilde duiven of geringde exemplaren misschien wel.
Houtduif schijnt erg lekker te zijn
Dat is helemaal afhankelijk van de weerstand die je kat heeft opgebouwd. Dieren die veel buiten zijn bouwen ook tegen dit soort etenswaar een zekere immuniteit voor aanwezige ziektekiemen op.

Kijk eens naar jachthonden. Als er nazoek moet worden gedaan op afgeschoten dieren hebben ze van alles in de bek. Ze dragen over honderden meters kadavers waar mogelijk de maden al in zitten. Ze gaan water in om drijvende dode eenden op te halen en al eten ze er niet van, ze hebben ze lang genoeg vast om er ziek van te worden. Toch gebeurt dat hoogst zelden.

Als je nu een kat hebt die nauwelijks buiten komt, of altijd in een ren zit, dan heeft hij waarschijnlijk geen weerstand tegen dergelijke ziektekiemen. Maar een gezonde buitenkat kan er echt wel tegen. Zoals reeds gezegd, ze vangen om te jagen en niet om te eten. Dus zal het allemaal wel meevallen.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Mijn katten eten overigens de vogels helemaal op als ze de kans ertoe krijgen.
het zal allemaal wel loslopen.
katten hebben een sterk maagzuur, wat korte metten maakt met bijvoorbeeld salmonella.
daarnaast zijn veel vogelziektes niet overdraagbaar op katten.
wel je kat regelmatig ontwormen als hij levende prooien vangt en opeet.
Rieneke1
13 jaar geleden
Bijna alle vogels die momenteel door de katten ( mijn honden) gevangen worden zijn jonge vogels die net uit het nest zij gekomen, bijna altijd zijn het jonge merels.
Die kunnen de eerste paar dagen gewoon niet goed vliegen en weten nog niet wat gevaar is.
Onze honden en kat zijn er nog nooit ziek van geworden terwijl ze deze regelmatig opeten, alleen de veren en de poten vind ik dan nog..
Bij het eten van gevangen muizen gaat het wel eens mis, omdat die gemakkelijk te vangen muizen al ziek zijn van het muizengif.
Hier kunnen katten ook flink ziek van worden, waarschijnlijk niet van een muisje, maar van meerdere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het kan wel, maar katten testen hun voedsel wel heel slim. Het is heel zielig om te zien, maar als ze met hun prooi spelen, testen ze eigenlijk hoe fit het diertje nog is. Als het niet meer in beweging komt is het waarschijnlijk ziek en zal de kat er minder of niets van eten.

Zorg er in ieder geval voor dat je kat minimaal 4x per jaar ontwormd wordt en zijn entingen krijgt.