Is er bekend hoe wolven en gedomestiseerde honden over het algemeen op elkaar reageren in het bos e.d. ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangelijnd en goed opgevoed?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ooit eens ergens gelezen dat wolven zoveel mogelijk uit de weg gaan bij mensen en honden, maar ik ben erg benieuwd wat er geantwoord gaat worden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het over die wolf gaat die nu in het nieuws is ze zeggen dat je niet in de buurt moet komen bij dat dier en al helemaal niet met een hond.
Gewoon met rust laten dus.
Ivana
9 jaar geleden
De vraag is 'over het algemeen'. Zie vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Algemeen" is in deze te vaag.
Nogal verschil tussen een Chihuahua en een getrainde vechthond om eens twee extremen te noemen. Een hond hoort in NL aangelijnd te zijn in het bos (er zijn losloopgebieden) maar algemeen is een hond aangelijnd en wolven gaan mensen uit de weg.
http://www.wolveninnederland.nl/wolven/wolven-en-mensen/moeten-we-bang-zijn Als een herder een wolf (zonder mensen erbij) tegenkomt vinden ze elkaar soms best leuk:
http://www.nu.nl/wetenschap/3753038/wolven-paren-verrassend-vaak-met-honden-.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf geen hond ( meer ) maar vroeg het me af ivm de wolf uit de nieuwsberichten. Eigenlijk vooral omdat ik me afvroeg hoe zo`n dier na jaren afwezigheid zich zal gedragen nu hij weer terug is. Een ongerepte leefomgeving is toch heel wat anders dan een plek waar de meeste dieren die rondlopen meer gewend zijn aan mensen dan aan andere dieren. Hoe gaat zo`n wolf daarmee om ? Een huisdier gedraagt zich toch best onnatuurlijk.

Antwoorden (1)

Een wolf is een vluchtdier. Ruikt hij de aanwezigheid van mensen dan gaat hij er vandoor. Deze eigenschap is nog terug te vinden bij de Saarloos Wolfhond, wat een kruising is tussen een wolf en een Duitse Herder.
Als je dus met je hond in het bos zou lopen, hoef je echt niet bang te zijn dat hij wordt aangevallen door een enkele wolf.
Wat anders zou het kunnen zijn als een verdwaalde hond een wolvenroedel zou tegenkomen. Volgens de regels van een roedel wordt de vreemde hond wel aangevallen en mogelijk gedood met een nekbeet.
De wolf die hier in Drenthe rondloopt is een uitzonderlijk geval. Omdat hij niet schuw is denkeen de experts dat hij in gevangenschap moet hebben geleefd. Bovendien is hij/zij alleen. Om te overleven schijnt hij een schaap gedood te hebben in de buurt van Emmen. Dat wordt nog onderzocht.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag! +1 ben benieuwd of het dier zal vluchten of aan het uiterlijk een ''medehondachtige'' zal herkennen. Of een eventuele prooidrift (nekbeet) 'overschaduwd' zal worden door de lichaamstaal van de hond.
Het blijven roedeldieren, en denk dat een eenzame wolf de behoefte heeft zich aan te sluiten bij een ' soortgenoot'. W.b. de prooidrift zal het uitmaken of de wolf een keffende chihuahua treft, of bv een goed gesocialiseerde (een op 'honden' lichaamstaal inspelende) grotere versie van de hond waardoor de dieren onderling een hele andere interactie zullen kunnen hebben. Zo zijn er m.i. meer factoren die mee kunnen spelen (leeftijd van de dieren, mate van onderdanigheid/dominantie etc)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oops, haal vraag en reactie door elkaar. (het is nog vroeg he) ;-) +1
Ivana
9 jaar geleden
Ook de geleerden zijn het er nog niet helemaal over eens wat de interactie tussen hond en wolf zal zijn. De meeste van de in Nederland levende honden hebben grotendeels verleerd hun oertaal te gebruiken.
Opgevoed als 'kind' zullen zij de verkeerde signalen uitzenden. De kleine honden worden hoogstwaarschijnlijk gezien als prooi in het geval ze het hazenpad kiezen: vluchtgedrag van een kleine hond wekt prooidrift op.
Dat het schaap moet worden onderzocht of het wel of niet door een wolf is gedood, komt door de afwijkende dodelijke beet en het feit dat er maar één hap uit de prooi is genomen. Het zou kunnen zijn dat de wolf gestoord is bij zijn maaltijd. Mocht het toch door een wolf zijn gebeurd, dan kan dat met DNA (op de prooi gevonden) worden bevestigd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En poezen, kipjes, konijntjes en ander klein spul . Is dat geen makkelijk maaltje voor zo`n wolf.
Ivana
9 jaar geleden
Wolven houden vooral van groot spul, zoals reeën enzo. Ze laten dat klein spul over voor vossen, en die zijn talrijk in Nederland. Bovendien is een konijn erg moeilijk te vangen voor hondachtigen, ze zijn de grond in voor je er erg in hebt (tenzij ze myxomatose of VHS hebben).