Waarom zwemmen mijn vissen opzij?

Ze zwemmen schuin/op hun kant. Ze zijn niet ziek, want dit gebeurt al heel lang. Alle vissen behalve de algeneters en de meerval. Ligt het aan de ph waarde dan? De temperatuur is goed.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (4)

Misschien is de zuurstof waarde te laag. Probeer is wat zuurstofrijk water toe te voegen. De ph waarde kan ook te hoog zijn vanwege het vele regenval van de afgelopen tijd. Haal anders even wat testen bij een winkel waar je komt voor de vissen. Aan de hand daarvan kan je actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me te veel voer, er ontstaan daardoor darmgassen en de vissen verliezen hierdoor hun evenwicht.
De algeneters en de meerval zijn anders van lichaamsbouw en zijn juist plat van onderen.
test regelmatig je water op het nitrietgehalte!
Dit is zeer giftig en ontstaat ook door overvoeren en een te kleine filter, als die niet goed is, is ook je p.h. waarde niet goed, te hoog.
Ververs regelmatig een deel van het water, b.v. een vierde deel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is niet duidelijk of je het nu over een aquarium hebt of over een vijver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik twijfelde ook, maar die meerval overtuigde me toch dat het een vijver was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een aquarium je het in het tropische aquarium meerdere meervallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je hebt koud water en tropische meervallen, zo ook met de algeneters.
socrates 1984 hoor jij bij Kiger dat je dit weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Ed, je weet toch dat socrates een zeer wijs man is/was? Hij kan dit concluderen uit het handschrift,of belazert de kluit a la XiniX!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kepper even geenvat op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, dat kan het zijn, want ik kan niet zeggen dat ik te weinig voer, dus dat zal het wel zijn. Een vis is ook erg dik.... En het gaat om een aquarium met een precies goede filter, en een gevlekte pantsermeerval. Ik voer ze om de 3 a 4 dagen.
Het kan niet komen door te zacht water?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kiger, als je met leidingwater vult, zal het niet te zacht zijn, belangrijk is, dat je iedere twee weken water ververst, niet bijvullen maar echt water er uit en leiding water terug, die erg dikke vis, zal wel waterzucht hebben, dat is een ziekte veroorzaakt door te vuil water, ook dat wijst op te veel voeren, of te veel vissen, of te kleine filter, maar dat is alle drie het zelfde probleem.
water testen op de P.H en nitriet is zeer belangrijk.
als ze de hele tijd zo zwemmen dan zou ik niet weten wat er aan de hand is.

is het geval dat ze alleen een beetje schuin zwemmen als het aquarium licht al een paar uur uit is,dan slapen ze met de ene hersenhelft en dan na een paar minuten zwemmen ze een beetje schuin naar de andere kant.

net zoals dolfijnen dat doen,voor hun automatische ademhaling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze blijven zo zwemmen. 's Nachts zijn ze normaal, maar dan zwemmen ze ook niet.
Ik denk dat het aan het water kan liggen. Stripjes zijn mij te duur, dus dat is geen optie, helaas. Bedankt voor al jullie reacties!
Het is moeilijk hier antwoord op te geven omdat je niet duidelijk aangeeft wat voor vissen je allemaal hebt en wat voor aquarium. Ik stel voor dat je lid wordt van een aquariumforum. Er zijn meerdere Nederlandse fora die erg goed advies geven. Daar kun je alles vragen wat je wilt. Je vissenbestand (dus welke vissen en hoeveel je hebt) kun je dan ook verbeteren want er is dikke kans dat je vissen hebt die niet bij elkaar passen of te groot worden door verkeerde informatie van de dierenwinkel of aquariumzaak. Zoek daarom altijd eerst info op internet voordat je dieren aanschaft! Veel succes!

Overigens gebeurt het wel eens dat vissen schuin gaan zwemmen maar dit heeft dan te maken met te grote temperatuurwisselingen. Als ze het altijd doen weet ik niet hoe dat komt, maar het kan dus afhangen van welke soorten je hebt.