Is het wel een goed idee als de hond van mijn vader komt logeren nu ik een kat heb?

Mijn vader gaat een paar dagen weg en wil de hond zolang bij mij laten. Maar ik heb sinds 3weken een kat van 15weken oud.
Het ras van de hond is een labrador (6jaar oud) hij is heel rustig, maar als hij katten buiten ziet lopen dan gaat hij grommen en probeert hij ze te pakken.
Wat moet ik nu doen? Kan ik het proberen om ze bij elkaar te zetten of is dat een slecht idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

een paar dagen is veel te kort om de dieren aan elkaar te laten wennen.
persoonlijk zou ik mijn kat de stress niet aan willen doen.
je kat is nog maar pas verhuisd, dat is stress genoeg.
vergeet niet dat stress de weerstand verlaagd, straks zit je misschien met een ziek katje.
het zou beter zijn als je vader een andere oplossing zoekt voor de hond.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mijn kat bang zal zijn voor de hond daar maak ik me niet echt druk om. Hij is al heel erg gewend hij is heeeel nieuwsgierig, lijkt nergens bang voor, kruipt op mijn schoot om te slapen en hij is zelfs niet eens bang voor de stofzuiger. Ik ben wel bang dat de hond misschien niet goed zal reageren...
Rieneke1
13 jaar geleden
je hebt zo te horen een goed gesocialiseerd ventje in huis gehaald :)
toch zou ik het er niet op wagen, stel dat de hond je katje te grazen neemt?
de kat is jouw verantwoordelijkheid, de hond die van je vader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het meegemaakt, de kat wist niet wat hij meemaakte, het ging de hele dag door, grommen en blazen, in mijn gordijnen, het was een wilde bedoening. Geen succes dus.
Ik ben het met je eens Rieneke. +
Rieneke1
13 jaar geleden
dank deirdre, ik heb ook geen beste ervaringen met een logeerhond : nooit weer!!

Andere antwoorden (5)

Je hebt 1 voordeel, de hond is het oudst, en de kat nog heeeel jong. Dit schijnt het best te werken met deze combinatie. Hoewel het natuurlijk vaker voorkomt dat deze twee beesten bij elkaar gezet worden in een andere constructie

Belangrijk is dat je beiden laat wennen, laat de hond in de kattenbak snuffelen. Laat de kat bij de een op schoot, laat de hond even met zijn baasie en laat ze even aan elkaar snuffelen.

Zorg dat beiden een eigen plekje hebben.

En hou hun eten erg gescheiden, zorg dat de hond, het kattenvoer niet kan opeten en andersom :)

Zijn een paar tips die ik je kan geven
13 jaar geleden
Een jonge kat kan leren met een hond om te gaan, maar een oudere/volwassen hond om te leren gaan is moeilijker. Zeker als je zegt dat ie buiten achter katten aan rent.

Wat je kan doen is om het uit te proberen. Laat je vader met zijn hond bij je op visite komen en kijk dan hoe de kat en hond op elkaar reageren. Van daaruit kan je een beslissing nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad. als ze elkaar nog niet kennen eerst met je vader erbij kennis laten maken.
Je kunt het rustig proberen. Ze moeten elkaar wel eerst leren kennen dus je moet de hond in het begin kort aangelijnd bij je houden en corrigeren bij fout gedrag. Zo`n hond kan je nl corrigeren en de kat zal gewoon de hond zien in het begin als een indringer in zijn territorium. Laat ze dan eerst kennismaken terwijl je de hond aangelijnd hebt, houdt hem aangelijnd zolang hij aangeeft de kat aan te willen vallen en meer agressief dan nieuwsgierig is. Dit merk je aan de hond. De kat zal eerst van een afstandje kijken maar omdat die nog zo jong is zal de nieuwsgierigheid het winnen en zal ze dichterbij komen. Je hebt de hond aan de lijn dus je kunt direct corrigeren, maar als je kat gaat uitdagen moet je die ook laten weten dat je dat niet wilt. Het is even attent en alert zijn, maar vaak zijn het binnen 2 dagen al vriendjes als ze aan elkaar gewend zijn. Je moet alleen in het begin er tijd voor nemen en de hond aangelijnd houden en bijv. naast je laten liggen als je ergens gaat zitten. Ik zou eerst mijn vader zeggen ; "oké, ik wil het proberen maar eerst voor je weggaat 2 dagen proefdraaien," als ze elkaar echt niet liggen, heb je het geprobeerd maar hoef je niet al die tijd op je hoede te blijven to je vader weer terug is.
amc
13 jaar geleden
Ook een Labrador kan wennen aan een kat. Het is belangrijk dat de hond in een rustige staat is op het moment van introductie. Dit jun je bereiken door eerst even een stuk met de hond te wandelen voordat je je huis binnen gaat. Sluit de kat eerst even op in een apparte kamer.
Na de wandeling nodig je de hond uit in je huis. Dit doe je door als eerste naar binnen te lopen en daarna de hond. Laat de hond, aan de riem je huis zien.
De hond heeft nu de kat al lang geroken.
Zodra de hond gaat liggen is hij rustig en tevreden.
Dit is het moment om de kat er bij te halen.
Loop rustig met de kat op de arm langs de hond en wet hem ergens neer waar de kat normaal zou gaan slapen.
Grote kans dat de hond nu of blijft liggen of rustig naar de kat loopt voor de eerste ontmoeting.
Het mooiste zou zijn dat de kat al goed met honden om zou kunnen gaan. Maar dat is natuurlijk niet altijd het geval.
Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie geen probleem. Ook honden die buiten achter katten aangaan kunnen heel goed zijn voor de eigen katten en zeker door jonkies wordt de weerstand snel overwonnen. De kat zal wel in eerste instantie reageren met een dikke staart, een hoge rug en wat geblaas maar als je de hond aanhaalt en rustig toespreekt zal hij daar wel geen moeite mee hebben.
Het is meer een kwestie dat jij zelf je van de situatie meester voelt en als je daaraan twijfelt is het misschien handig om zoals sterredag voorstelt je vader wat eerder te laten langskomen (ik ga er wel van uit dat de hond jou wel kent).