Hoe laat je een bange/ schuwe kat het beste wennen aan je huis?

Stel dat de kat (de eerste dag nieuw in huis) onder de bank gaat zitten en daar nu al de hele dag niet meer onder vandaan komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50.9K

Het beste antwoord

Je kunt een kat het beste laten wennen door hem zowel met rust te laten, hem toe te staan onder het bed te kruipen, als tegen hem te praten.

Mijn kat was vreselijk bang als kleintje... Kroop meteen onder het bed. En kwam er twee dagen later hongerig maar schuchter weer onder vandaan. Ik heb die twee dagen iedere keer tegen hem lopen praten met vriendelijke stem. Aangemoedigd om mij te leren kennen.

Nadat ie zijn buikje had rondgegeten, ging hij weer terug onder het bed... maar in de dagen er na kwam hij steeds vaker even te voorschijn, en iedere keer begroette ik hem zo blij! dan was ik blij dat ik m zag... en dat voelde hij wel.
En natuurlijk vooral niet naar buiten laten en even een paar dagen niet stofzuigen vanwege de herrie. En hem wel even de kans geven zich te verstoppen zodra je wel weer gaat stofzuigen.

Op den duur raakte hij aan mij gewend :-))

geduld, liefde, aandacht. Beessie zal aan je wennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

negeren. Gewoon het beestje met rust laten. Die komt vanzelf eten en drinken en gaat het huis onderzoeken. Vooral NIET proberen de kat onder de bank weg te krijgen. Het beestje is nu gewoon bang omdat alles nieuw is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon lekker z'n gang laten gaan en niet mee bemoeien, komt vanzelf goed. Je kat ontdekt net dat de wereld veel groter is dan hij dacht en dat is doodeng.
Over een paar dagen loopt hij rond alsof hij niet beter weet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop inderdaad dat ie over een paar dagen rondloopt alsof hij niet beter weet.. Moet gewoon even geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was beter geweest als je eerst had uitgezocht hoe je een kat het beste kan laten wennen aan zijn nieuwe huis, dan was je goed voorbereid geweest. Waar heb je de kat vandaan? Wellicht hadden de vorige eigenaren of het asiel je van beter advies moeten voorzien.
Eén van mijn katten was doodsbang toen ik 'm kreeg. Type kat dat zich alleen aan mensen hecht die hij al langer kent.
Hij trok zich terug achterin de boekenkast (zorg dus dat je een plek hebt waar de kat dat kan doen).
's Nachts ging ik slapen en had ie de huiskamer voor zichzelf met z'n zusje.
Zusje kwam na een paar dagen alles eens inspecteren, broer heb ik pas na twee weken echt gezien - ik zag alleen aan de leger wordende voerbak en de volle wordende kattenbak dat ie er was. Hij kwam gewoon alleen in de nacht tevoorschijn, dat voelde veilig voor hem.
Inmiddels is het een kat die nog steeds wel op zichzelf is, maar af en toe uitdrukkelijk een knuffel komt halen en soms lang bij me komt zitten.

Dus: laat het beestje het op zijn/haar eigen manier aanpakken. Zorg dat eten en drinken en de bak bereikbaar zijn, en dat ie daar zeker in de nacht ongestoord bij kan. En zorg voor een plek waar ie zich veilig kan terugtrekken om z'n nieuwe wereld eerst eens rustig van afstand kan bestuderen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een onterechte min, + van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap die minnen ook niet.....
Meestal gaan ze 's-nachts scharrelen, als het donker en stil is. Zet daarom wat eten en drinken neer, en een kattenbak. Dan is met 2 dagen zo'n bange kat al bijna een schootkat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als aanvulling op bovenstaande, prima antwoorden: haal een feliway verdamper of spray, voor een veilig thuis gevoel.
dit zijn sythetisch nagemaakte hormonen die de kat afgeeft als hij de ruimte markeert als de zijne, door kopjes tegen dingen te geven.

Toegevoegd na 22 uur:
wat schreef ik nu: hormonen?
dat moet feromonen zijn natuurlijk, sorry :)
Rieneke1
13 jaar geleden
dat poesje heeft gewoon tijd nodig om aan zijn nieuwe omgeving te wennen. Komt allemaal goed. Zorg er wel voor dat hij er niet uit kan want dan zie je hem misschien nooit weer.
Vast plekje voor zijn voer en drinken en de kattebak in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt wat de meeste zeggen gewoon zijn gang laten gaan en als s,avonds de stilte valt in huis gaat hij wel op verkenning.op een gegeven moment komt het allemaal goed met de kat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hadden dat ook met onze poes..kroop ook steeds weg en als je hem wou aaien moest ie niks van weten..dat heeft een weekje geduurd we hebben het gewoon maar laten gaan en hem het huis een beetje laten verkennen en dan komt ie vanzelf wel. is ook allemaal nieuw voor dat beestje en vind het allemaal maar eng maar dat went wel niet teveen pushen bij het beestje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de kat het beste eerst een eigen kamer geven met zijn spulletjes zoals een kattenbak(ken) en klimpaal. Hang hier een Feliway verdamper op. Laat de kat eerst tot rust komen. Hierna kan je de deur op een kiertje zetten en kan de kat zelf bepalen of hij de rest van het huis wil onderzoeken. Laat de kat in ieder geval niet zo midden in de kamer los. De wereld is dan plotseling heel groot en eng. Dus eerst een wat kleiner kamertje en dat steeds uitbreiden. Ga wel af en toe even bij de kat in het kamertje kijken. Gewoon een boekje lezen op thee drinken. Ga de kat niet aaien, maar laat het contact van de kat uit gaan.

In het boek de Kleine kattengids kan je ook heel veel informatie vinden of op de site kattengedragstherapie.nl