Kun je een kat aanleren om aan een krabpaal te krabben?

Ik heb al extra 2 krabpalen gekocht, maar toch krabt hij nog steeds aan alles BEHALVE de krabpalen. Als hij aan de bank krabt spuit ik hem nat, maar dat vind hij volgens mij alleen maar leuker want dan word hij nog drukker en doet het gewoon opnieuw.
Heeft iemand misschien tips?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Als katten wel aan een stoel krabben, maar niet aan de krabpaal dan kunnen daar een aantal oorzaken voor zijn:

*Het kan zijn dat de kat al aan de stoel krabde voor de krabpaal er was: de kat heeft daar dan zijn geur afgezet met de geurklieren in de voetzolen en zal daardoor telkens naar deze plek terug keren.
*Veel katten krabben ook aan stoelen e.d. om aandacht te vragen, die ze dan ook prompt krijgen, waardoor het gedrag in stand gehouden wordt.
*De krabpaal kan op een minder aantrekkelijke plek staan dan de stoel om te krabben.
*De krabpaal kan niet prettig zijn om aan te krabben, doordat hij wankel is of een te kort krabgedeelte heeft. Een goede krabpaal heeft een deel om aan te krabben waar de kat bij kan als hij uitgerekt staat!

Wat je er tegen kunt doen is:
*Zorg voor meerdere aantrekkelijke krabplekken die de kat tegenkomt als hij de kamer binnenkomt voor hij bij de stoel is.
*De stoel tijdelijk bedekken met iets wat niet prettig is om aan te krabben bijvoorbeeld aluminiumfolie, dik plastic of i.d. en de krabplaatsen besprayen met Feliway (feromonenspray) .
*Als de kat maar aan 1 of 2 hoeken krabt, kun je ook daar een extra hoekkrabplank voor zetten als alternatief voor de kat.
*Als de krabpaal te klein/kort of te wankel is, deze vervangen door een meer geschikte krabpaal.
*De kat regelmatig naar de krabpaal lokken met speeltjes en de krabpaal insmeren met gedroogde valeriaan.
*De kat uitbundig belonen en aandacht geven als hij aan de krabpaal i.p.v. aan de stoel krabt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

staan jouw krabpalen wel op de juiste plaats?
katten vinden het het fijnst als de palen aan de randen van hun territorium staan, voor de ramen bijvoorbeeld.
ook een plaats nabij doorgangen, dis in de buurt van de deur worden gewaardeerd.

wat ook kan helpen, is als je wat valeriaantinctuur op de paal doet, een paar druppeltjes zijn genoeg.
deze tinctuur kan je bij de drogist kopen.

natspuiten schiet niet op, daar was je al achter gekomen.
wat je wel kan doen is het krabben ontmoedigen door het aanbrengen van tweezijdig plakkende tape op de krabplekken.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik zou de krabpalen eerst eens pal voor de bankleuningen zetten, zodat ie daar niet meer bij kan.
In de dierenwinkel kun je ook kattenkruid kopen waar je de krabpalen mee kunt 'parfumeren' (eerst even testen of jouw kat het wel prettig vindt, sommige katten haten het juist).
En als ie aan de palen krabt, ze dan langzaam steeds ets verder weg zetten.
Noodoplossing: dikke laag alufolie over de bankleuning hangen, de meeste katten hebben er een hekel aan (maar er is geen garantie dat ie dan niet terugkomt als je het weer verwijdert).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem de kat iedere keer dat ie aan iets anders dan de paal krabt mee naar de krappaal. Houdt zijn pootjes vast en maak met zijn pootjes de krabbeweging op de paal. Sommige katten vinden een paal niet fijn, een deurmat vinden ze vaak wel fijn. Ook daarvoor geldt dat je het hem moet leren door het voor te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je misschien ooit Katnip geprobeerd? Het zit meestal in die speeltjes om een kat helemaal ''gek'' te maken en met het speeltje te spelen. Het zit in een zakje in het speeltje. Ik denk dat je het ook wel los kunt kopen bij de dierenwinkel.