vraag over rangorde bij honden

wij hebben 2 grote en 1 kleine hond. De kleine hond is het oudste. Onderling hebben ze een goede verstandhouding, maar het is duidelijk dat de grootste de baas onderling is. De andere 2 behandelen haar dan ook met respect. Ze eten allemaal in een andere ruimte om ruzie te voorkomen. Maar, als ik om wat voor reden dan ook de kleine hond moet optillen, zoals zojuist, ik haar uit het zwembadje wat er staat moet tillen, dan grijpt de grootste hond haar zodra ik haar neerzet. De kleine is nogal een felle, en niet bang, dus die vecht terug, wat er in resulteert dat beide grote honden haar met zn twee-en te grazen nemen. Waarom grijpt de grote hond de kleine, terwijl ze normaal gesproken tegen elkaar aan liggen teslapen, en de grote hond normaal nooit een vlieg kwaad doet? Het gaat hier om 3 teefjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

De grote hond grijpt het kleintje omdat de kleine hond boven de grote hond getild wordt.Dat is de hond zijn ogen dominant gedrag en dat moet 'afgestraft ' worden door hem te grijpen.
Dus als je het kleine hondje optilt,zorg er dan voor dat de grote hond even uit de ruimte is.

Dus in hondenogen gezien,staat het kleintje boven aan de roedel,en dat is niet door de honden zelf uitgemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan met een stukje jaloezie te maken hebben. Jij als baasje hebt tijdens het optillen close contact gehad met de kleine hond en de grotere hand kan dit niet goed hebben. Vindt dat de kleine hond weer even op zijn plaats gezet moet worden.

De tweede grote hond, die de leider te hulp schiet bij het op zijn plek zetten van de kleine hond doet dit waarschijnlijk, om in een goed blaadje te komen bij de roedelleider. Wil hiermee zijn tweede plek in de roedel veiligstellen ten koste van de kleinste.
13 jaar geleden
Het is inderdaad normaal gedrag in de roedel. De grootste hond is bij jou de roedelleider en de rest moet deze volgen. Als de roedelleider beslist dat een lager in rang geplaatste hond gestraft moet worden, dan legt de rest van de roedel zich hierbij neer. Door het optillen lijkt het alsof de kleine hond zich boven de anderen in rang plaatst en dat wordt afgestraft.

De andere hond doet mee omdat het van groot belang is dat de roedel in stand blijft om te overleven. Het is dus voor de honden van levensbelang dat de kleine zich ondergeschikt maakt aan de roedelleider. Daarvoor werkt de hele roedel samen. Het gevecht gaat door totdat de kleine hond zich onderwerpt en de leiding accepteert.

Zorg wel dat je ten alle tijden boven jouw grootste hond staat als roedelleider, want dan mag jij ingrijpen en moeten ze naar jou luisteren. Zoals je het nu uitlegt vraag ik me af of jij erboven staat. Ik heb bij de aanschaf van mijn bakbeest van de fokker wat tips gekregen om te zorgen dat ik roedelleider ben. Als je de tips wilt hebben stuur me dan even een pb, want het zijn er te veel om hier neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aha, nog moeilijker dan als het niet je eigen hond is. Die grote hond is dan wel erg dominant, vervelend. Je kan er weinig aan doen, alleen de echte roedelleider (als het goed is dus de baas van de grote hond) die zou moeten kunnen ingrijpen en bepalen dat de kleine niet gestraft wordt.
Ivana
13 jaar geleden
Als je met meerdere mensen in een huis woont, horen volgens de grote hond ook alle andere honden binnen het huis tot de roedel. Het is van geen belang of het jouw hond is of die van een medebewoner. Zoals in een gezin. Alle mensen horen boven de hond te staan, alle honden vormen één roedel met rangorde. Behandel dit geval dus als gezin met meerdere honden, dan blijft het duidelijk. (Honden hebben niets met eigendomsrecht, snappen ze ook niet.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de baas van die grote hond zou wél moeten zorgen dat zijn hond wel luistert. Nu denkt die grote dat hij de baas is over iedereen bij jullie in huis. Als hij zijn hond niet aanpakt, moet jij zijn hond maar bestreffend toespreken alsof je zijn baas bent. straks bijten ze jouw hond zo erg dat ie gewond of dood is
Ivana
13 jaar geleden
Bespreek mijn stelling eens met de eigenaar van de grote hond. Boven de grote hond hoort een menselijke leider te staan, anders neemt de hond het heft in eigen hand. Dus kan de "eigenaar" kiezen of delen. Hij of jij, iemand deelt de lakens uit. Doet hij het niet, dan doe jij het. Laat hij zich eens in hondengedrag verdiepen!
Ik zou advies vragen bij een hondenschool of bij een gedragstherapeut.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou naar een paar afleveringen van de dog whisperer kijken op National Geographic. het is duidelijk en ook eng dat jij nu echt geen roedelleider bent. je moet als roedelleider eerst je ruimte opeisen en dan het hondje optillen. je andere honden mogen hier niet op reageren. je laat nuj toe dat die hond reageert en zo zul je steeds meer status verliezen.