kippen eten eigen eieren op,Hoe is dit te voorkomen?

Bij kennissen vanmij gebeurt dat zodat ze practisch geen eieren hebben.3 kippen en 1 haan,ze worden goed verzorgd, krijgen extra kalk, hebben genoeg loopruimte

13 jaar geleden
16.7K

Het beste antwoord

bovenstaande werkt niet altijd. Je kan zgn valnesten kopen/maken met een dubbele bodem waarbij de bovenste afloopt zodat het ei wegrolt en door een gat of een kier op de onderste bodem valt zodat ze er niet meer bij kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het meest toegepast (behalve direct weghalen van de eieren) is het leegblazen van een ei en dat vullen met mosterd. De kippen pikken het ei stuk en 99 van de 100 keer hebben ze het dan vanwege de scherpe smaak van de mosterd afgeleerd, desnoods herhalen.

Je maakt aan beide punten van een rauw ei een gaatje en blaast met een rietje o.i.d. de inhoud eruit, dan mosterd erin, met een beetje lijm weer dichtmaken.
Wat ook kan (minder knoeiwerk), is een ei hard koken en met een ijzerzaagje in twee helften zagen, vullen met mosterd en dichtlijmen.
Helpt dit allemaal niet dat kun je proberen het legnest met veel zaagsel te vullen zodat het ei direct wegzinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze extra kalk krijgen door lege schalen in het hok te gooien, zit daar waarschijnlijk de oorzaak.
Ik werd daar door een kippenboer voor gewaarschuwd.

De mosterdproef dus maar. Op een andere manier krijg je er ingesleten gedrag niet uit.
Ivana
13 jaar geleden
Dit kan een aantal oorzaken hebben, o.a. kalkgebrek en te weinig loopruimte, maar je gaf al aan dat deze oorzaken weggenomen zijn.

Een andere oorzaak kan watergebrek zijn: hebben de kippen altijd de beschikking over vers water?

Wanneer kippen eenmaal de smaak hebben geproefd van rauwe eieren is het pikken van de eieren moeilijk af te leren. Het maken van een mosterdei helpt lang niet altijd! (maar blijft natuurlijk het proberen waard)

Wat vaak wel helpt is om 3-4 nepeieren in het hok te leggen, natuurlijk op de plek waar ze normaal gesproken ook hun eieren leggen. De kippen zullen eerst proberen deze kapot te pikken maar merken dat ze geen succes meer hebben. Je kennissen moeten dan wel een paar keer per dag de echte eieren uit het hok rapen! Zodra de kippen geen succes meer hebben met het pikken van eieren zal het gedrag uitdoven.