Is karmemelk slecht voor een kat?

Ik weet dat melk niet zo goed voor een kat is, omdat er lactose in zit. Maar hoe zit dat met karnemelk? Kan het kwaad een kat daar af en toe een beetje van te geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat weet ik. Maar dat had ik even niet in huis en ik dronk zelf een glas karnemelk. De kat had daar duidelijk ook heel veel zin in en heb ik hem een klein beetje gegeven. Ik vroeg me af of dit kwaad kon.

Het beste antwoord

je kan het wel geven, maar mijn ervaring is dat katten het niet snel zullen drinken.
beter geef je speciale kattenmelk, koffiemelk, of wat yoghurt.
dit zijn verwennerijtjes, die het best met mate gegeven kunnen worden.
ook zijn het dikmakers, dus verdunnen met wat water is het beste.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kat lust wel karnemelk, merkte ik, daarom vroeg ik het me af.
Rieneke1
13 jaar geleden
dan is hij een uitzondering, en kan je hem gerust af en toe een beetje geven als je dat wil.
de meeste katten blieven het niet.
niet omdat het zuur is, want die smaak is bij katen niet zo ontwikkeld, maar omdat het niet vet is.
maar ja, het blijven katten he ? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, gek, hé? Ik heb ook nog nooit een kat gehad die het lustte, maar deze vind het heerlijk. Het is sowieso een heel andere kat dan ik ooit gehad heb, vandaar dat ik regelmatig iets vraag over/voor hem.
Ik had je al een plusje gegeven, bedankt!
Rieneke1
13 jaar geleden
alle katten zijn anders, maar sommige springen daar nog weer bovenuit he ;)
je vraagt maar raak, ik hou van kattenvragen!

Andere antwoorden (5)

Je zou in principe een kat iedere dag een beetje karnemelk mogen geven, ze worden er niet ziek van. Toch raad ik aan om geen karnemelk te geven aan je kat, ze kunnen karnemelk namelijk erg moeilijk verteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat moet je sowieso geen melk geven, in welke vorm dan ook. Hij heeft het niet nodig, en z'n darmen zijn er niet op ingesteld. Op den duur is het slecht voor 'm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onlangs was ik met de kat bij de dierenarts en vertelde dat ik de kat zo`n twee keer per week een frummeltje slagroom geef...Kan dat kwaad..vroeg ik hem...Hij zei van niet en vertelde dat katten vroeger alles voorgeschoteld kregen,en dat het sterke en oude beesten werden...
In vroegere jaren werd een kat meest gevoerd met melk en brood erin,soms nog wat kattenbrokjes erdoor.
Bij kennissen van mij die een boerderij hebben lopen 5 katten en zij geeft ze iedere dag een kom melk met brood erin en wat blikvoer..
Het zijn inmiddels al oude beestjes,hebben een schitterende vacht en zijn gezond...

De dierenarts waar ik pas met de kat was,vertelde...geef de kat eens yoghurt,dat vinden ze ook lekker...

nou, de mijne niet...die heeft liever zijn frummeltje slagroom...
Karnemelk is zuur en yoghurt is ook zuur,ik denk dat het niet uitmaakt,en weet je....
als de kat het niet bevalt,likt ie het echt niet op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, absoluut niet doen. Er is geen enkele reden om je kat (karne)melk te geven. Vind je het niet een beetje onnatuurlijk om koeienmelk aan een kat te geven?
Verwen hem liever met een klein stukje biologisch vlees of vis van Almo nature oid.
Er zit ook caseïne in melk wat lijm is en een slijmlaag achterlaat in het lichaam van de kat (en mens).
Kalfjes met 4 magen kunnen caseïne verteren, een kat of mens niet. Het zorgt ervoor dat afvalstoffen moeilijker verwerkt worden ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik gebruik dus helemaal geen dierlijke producten.
Melk is bedoel voor kalfjes, niet voor mensen.
Als vleeseter was ik continue ziek, als vegetariër al minder maar wel veel verkouden en sinds ik veganist ben, ben ik nooit meer ziek. Ik weet heb ervaren hoe funest dierlijke producten voor je lichaam zijn. Katten zijn carnivoren en hebben vlees nodig, maar het zijn geen zuigelingen dus dan geef je ze ook geen melk
Het mag wel... en kan geen kwaad... maar lusten ze het wel? Melk, karnemelk, yoghurt of nadere zuivel is niet nodig voor katten, maar kan (als de kat niet te dik is) weinig kwaad. Sommige katten smullen ervan. Melk bevat lactose, waarvan sommige katten diarree krijgen... maar lang niet alle katten hebben hier last van, en dan is het ook niet slecht voor ze (mits met mate)... ik gebruikte bij een van m'n oude katten zelf melk als mild laxeermiddel, omdat ze anders niet genoeg dronk en erge obstipatie had, en moeilijk kon 'bakken' ... (zij is er 20 mee geworden). Mijn twee huidige katten krijgen nooit diarree van melk... ik geef ze af en toe een klein bakje 'voor het lekker'...Maar als jouw kat wel diarree krijgt van melk, kun je gerust wat karnemelk proberen....