Hoe snel hoort een hondje te ademen als hij ontspannen ligt?

Ik heb het hondje van mijn broer bij mij thuis.
Ik maak me wat zorgen om hem. Hij is 7 of 8 jaar oud. En ik heb het idee dat hij wel erg snel ademt.

Hij is vandaag 2x met de auto geweest waar hij niet echt gek op is. Eerst naar mijn ouders want die zouden oppassen. Maar kunnen morgen onverwacht niet voor hem zorgen dus is hij om 0:00 met mij in de auto gegaan. Tegen 0:20 waren we hier. Het is nu 2:30
Het is hier niet erg heet of benauwd.

Verder heeft hij vandaag niet veel gedaan.
Ik heb twee filmpjes van zijn ademhaling en ik zou graag weten of dit normaal is. Want anders ga ik naar de dierenarts. Ik heb zelf geen hond ik ben meer van de katten.

Hij maakt af en toe ook snurk/hijg geluiden. Verder ligt hij ontspannen terwijl hij zo ademt.

Toegevoegd na 31 seconden:
https://www.youtube.com/watch?v=mTz-ZjhGrH0

Toegevoegd na 1 minuut:
https://www.youtube.com/watch?v=r1VHZpmvHKs

Toegevoegd na 21 minuten:
Vanaf de zijkant gezien lijkt hij niet zijn volledige longcaperciteit te gebruiken. Borst gaat snel maar oppervlakkig. Kan dit pijn zijn?

Toegevoegd na 31 minuten:
https://www.youtube.com/watch?v=_lfl65U0Ufw

9 jaar geleden
24.4K

Het beste antwoord

Honden reguleren grotendeels hun temperatuur door middel van hun ademhaling. Met dit warme weer en een spannende ervaring heeft het lichaam het waarschijnlijk best warm enen ook door hogere stress levels kan door de temperatuur de hond behoorlijk snel ademen. Zorg voor koel vers water en eventueel met ijsklontjes.

U kunt de dienstdoende dierenarts om informatie vragen als u het gevoel heeft dat dit echt extreem is. Hoort u de hond ook overmatig kuchen of een raspende ademhaling dan is iemand vast bereid de schat na te kijken.

Dromen en de REM slaap bij honden kunnen hen ook de snelle ademhaling laten vertonen als onderdeel van een intensief beleefde droom.

Mijn hond heeft het momenteel ook best warm met dit weer en hijgt zich graag voor de ventilator of airco koel. Maar het is goed dat u een extra oogje in het zeil houdt en wat extra verkoelende zorg.

Toegevoegd na 1 minuut:
hijgen en snelle korte adem haling zorgen dat koele teugjes lucht de hond koelen, ik zal direct wat bronnen toevoegen

Toegevoegd na 3 minuten:
ps: uw videos leken inderdaad ook voor mij om warmte te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bedankt ik maak me inderdaad wat ongerust. Ik blijf het in de gaten houden. Er staat voldoende water, vers. Maar daar neemt hij nu niet van. Het lijkt wel alsof hij steeds warme plekjes zoekt. Tegen mij aan. Op de fleece deken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zachte en comfortabele plekken zijn ook vaak warm :) heeft u een ventilator en is de hond niet bang dan kunt u hem zo wat frisse lucht geven. Mijne heeft een kleine 12 volt naar de mand gericht en gaat zoals gezegd graag in de wind van de grote ventilator zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier heeft u nog een stukje over de ademhaling en hyper ventilatie bij honden, dat komt bij zeer veel rassen voor bij honden. Spontane hyperventilatie is volgens het stuk dan ook reden tot paniek. Behalve bij veel herhalend voorkomen voornamelijk zonder aanleiding is onderzoek nodig. http://www.hyperventilatie-hyperventileren.be/artikelen/hyperventilatie-bij-honden/komt-hyperventilatie-ook-bij-honden-voor.htm hoop dat dit wat rust bied, en het is in een schat om te zien :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
* geen reden tot paniek pardon
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het zal denk ik toch warmte en spanning geweest zijn. Hij ademt nu weer normaal. Gelukkig maar. Was al bang dat hij pijn had of iets. En ik ben zo gek op hem :-) Mijn man en ik hebben hem als pup gekocht en cadeau gegeven aan mijn broer. Blijft toch ook een beetje ons hondje.

Andere antwoorden (1)

Niks aan de hand, zet er een flinke airco bij, of ventilator, en veel water, dan komt alles goed !