Ik wil twee jonge poezen ( elk uit een ander nest}adopteren. Kan iemand me raad geven?

Kan ik twee katertjes bij elkaar zetten? Twee kattinnen ?
Een katertje en kattin?
Zullen ze overeen komen of vechten?
Het is de bedoeling ze op langere termijn te laten steriliseren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 'kattin' bestaat niet. Je bedoelt een kater en een poes. en een kater laat je castreren, een poes laat je steriliseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In belgie noemen ze een poes een kattin :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En een poes kan je wel degelijk laten casteren. Een teef ook. Het verschil tussen casteren is dat ze alles verwijderen, dus ook de baarmoeder. Bij Sterrilseren binden ze alleen de eileiders af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh...Belgie...;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan dat ze in Nederland een poes een vrouwelijke kat heten.
Hier is een poes een kat (algemeen ,maar meer familiair dan kat.}
Een kattin is hier een algemene term.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog, vrijwel alle 'gesteriliseerde' poezen zijn in werkelijkheid gecastreerd. En dat is maar goed ook, het is voor de kat zelf helemaal niet goed om telkens maar weer krols te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een mailtje gestuurd naar VRT Taaladvies omdat ij begon te twijfelen
Antwoord:
Geachte heer,

U hebt beiden gelijk. Een poes kan elke kat zijn, maar vaak wordt er alleen maar naar een wijfjeskat mee verwezen. Het woord kattin komt in Nederland niet voor, maar in Vlaanderen is het heel gewoon voor een wijfjeskat.

Met vriendelijke groeten,

Het beste antwoord

ik heb zelf ook 2 katten, een kater en een poesje die beiden uit een ander nest komen uit het asiel gehaald. Omdat ze nog zo jong zijn, kun je gemakkelijk alle combinaties bij elkaar zetten.

De kans is dan heel groot dat ze snel aan elkaar wennen en onafscheidelijk worden. Mijn katjes zijn nu 1 jaar oud (heb ze vanaf 10 weken oud) en ze zijn niet bij elkaar weg te slaan.

let wel op als je een kater en een poesje (niet kattin dus) bij elkaar zet dat je rond 5 a 6 maanden goed moet opletten dat ze elkaar niet net iets te lief vinden, dan moet je direct een dierenarts bellen om ze te laten helpen, want een poesje is zo zwanger.

Leg dan ook de situatie uit aan de dierenarts, anders zijn ze geneigd je nog weken te laten wachten, ik kon direct de volgende dag al komen.

laat ze vooral aan elkaar wennen in het begin en forceer niks, leg genoeg speeltjes neer en geef ze genoeg aandacht en dan moet alles goed komen.

Haal ze alsjeblieft wel uit een asiel, dan weet je tenminste dat je gezonde katten mee krijgt en hebben ze alle inentingen al gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

iedere combi is mogelijk, alleen bij een poesje en een katertje samen moet je wel alert zijn, en zeker tijdig laten castreren.
eerst het mannetje met 5 mnd, en de poes een maand later.
persoonlijk heb ik het idee dat katers beter samen gaan dan poezen of een poes en een katertje.
in mijn beleving zijn katers wat gemoedelijker in de omgang dan poezen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een poes bij 6 maanden al? Is dt niet wat vroeg? Ik dacht 10, dat staat in een boek dat ik heb over katten.
Rieneke1
13 jaar geleden
10 maanden is tegenwoordig achterhaald.
een poes kan al erg vroeg geslachtsrijp worden.
het is het beste als ze voor de eerste krolsheid gecastreerd wordt.
dat verkleint het risico op mammatumoren op latere leeftijd aanzienlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zie ik dat ze geslachtsrijp is? Of kan je dat alleen merken aan de eerste krolsheid?
Rieneke1
13 jaar geleden
je kan dat idd merken aan de eerste krolsheid, maar het verraderlijke is dat een poes ook "stil" krols kan zijn, dan merk je het niet.
het is dus zaak er sowieso tijdig bij te zijn.
ja kan ze als ze nog heel jong zijn bij elkaar zetten dat levert geen problemen op, het is zo dat ze met elkaar opgroeien.
anders word het als je 2 al wat volwasseneren katten bij elkaar plaatst.
twee katers vanaf klein kunnen zonder vechten met elkaar opgroeien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een paar tegenvragen. Wat is de reden dat ze uit verschillende nesten komen? De kans dat ze goed samen gaan is groter als ze uit hetzelfde nest komen. Hoe oud zullen ze zijn als ze bij jou komen? Je kan ze het beste tot 16 weken bij de moeder laten. Je hoeft niet te wachten met castreren. Dit kan al prima voor de 16 weken, vroegcastratie heet dat. Als ze uit verschillende nestjes komen is de beste combinatie kater en poes, maar laat ze dan wel zo snel mogelijk castreren! Goed dat je meteen twee katjes neemt, want katten zijn sociale dieren en hebben dus graag gezelschap. Hoe je katten aan elkaar kan laten wennen kan je lezen op onderstaande site. Tip: koop de Kleine Kattengids, deze staat ook vol met goede tips en adviezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee verschillende nesten....omdat het katertje een Bengaaltje wordt en ik kan helaas maar eentje krijgen.
Ik ben vrij veel afwezig en denk dat wanneer ze met twee zijn zich geen halve dag alleen zullen voelen. Mijn vorige kater (inmiddels 20 jaar geleden) heb ik pas laten castreren op 11 maand : dat gaf geen enkel probleem en ging ook een beetje achter de kattinekes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zijn tweetjes is altijd goed! Denk er wel aan om dan ook voldoende spullen in huis te halen. Je kan ze toch beter eerder castreren. Al die hormonen zijn geen pretje en waarom iets laten ontwikkelen en het daarna weer afnemen. Daarnaast verklein je de kans op sproeien in huis. Als je op internet zoekt kan je hier meer over lezen. In belgie zijn er ook dierenartsen die dit doen.
Het belangrijkste is al genoemd door de vorige reactiegevers, maar ik wil je vertellen over mijn ervaring:
Ik heb 1 katertje toen hij 4 mnd was, en 1 poesje toen ze 6 weken oud was, uit hetzelfde opvanghuis gekocht. Dus ook niet uit hetzelfde nest en ze kenden elkaar niet.
Ik ben zo ontzettend blij met ze: het lijken net oudere broer met jongere zusje die alles van elkaar kunnen hebben, geweldige combinatie!
Zoiets zou ik je dus aanraden. Ze hebben hier een geweldig prima leven en dat gun ik alle andere katten ook, dus jaa graag uit een asiel of opvangtehuis halen!
Heel veel wijsheid toegewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar als je dat doet neem dan twee relaxte katten die heel lief zyn en neem ze beide op de bank de eerste dag zodat ze wennen aan jou met zyn tweetjes geef ze beide genoeg aandacht dan worden het echte schatjes neem er nooit een derde erby een paar weken later want dat gaat compleet fout dat maakte ik vorige week mee dat laatste beesje leek wel bezeten en werdt helemaal gestoord en werdt ook buiten gesloten dat was echt zeilig zo'n buitenbeentje we hebben haar terug moeten brengen

Toegevoegd na 3 minuten:
beide poesjes komen uit hetzelfde nest mannetje en vrouwtje en zyn echt ondeugend en heel hechtzaam ze komen beide altyd naar ons toe echt lief