Waarom gaan poezen buiten liggen met deze warmte?

Mijn poezen gaan buiten liggen, je merkt echt dat ze last van de warmte hebben. Binnen is het minstens 10 graden koeler, waarom gaan ze daar niet liggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Heel herkenbaar! Onze Henk verkiest ook liever de warme föhnlucht boven de koelste kamer in huis! Voelt zich erg ongemakkelijk en wandelt de hele dag op en neer!
Eet weinig.
De ventilator vind ze al helemaal niets!
Ze wil vooral met rust gelaten worden.

Honden en katten kunnen warmte minder goed verdragen dan mensen. Ze hebben dan ook een dikke vacht. Dankzij die vacht blijven ze warm in een koude omgeving. Maar als het warm is, is zo'n vacht juist onhandig. Ze raken hun warmte dan erg slecht kwijt.

Mensen gaan zweten als ze het warm krijgen. In de mensenhuid zitten kleine zweetkliertjes die water met allerlei zouten uitscheiden. Het water verdampt waardoor je huid wordt afgekoeld. Honden en katten hebben weinig zweetklieren. Deze zweetklieren zitten vooral op de voetzolen. Een hond of kat kan dus niet afkoelen door te zweten. Ze hebben dan ook iets anders verzonnen. Ze gaan hijgen. Tijdens het hijgen ademen ze heel snel in en uit. Hierdoor verliezen ze vocht en warmte en koelen ze af.

Om te voorkomen dat je huisdier het te warm krijgt kun je op een aantal dingen letten. Zorg dat er bij warm weer ook een plek met schaduw in de buurt is waar je dier in kan gaan liggen. Verder kun je er voor zorgen dat er een bak met schoon drinkwater klaar staat. Probeer daarnaast je hond of kat niet te veel te laten rennen. Daar krijgen ze het alleen maar warmer van.

Buiten is de grond in de schaduw koeler. Voel maar zelf met je blote voeten, en een klein briesje kan ook best verkoelend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

katten hebben in hun hersens een mechanisme dat ze koel houd of laat weten wanneer ze te warm worden.
klingt apart maar is waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan staat het daar niet. Maar het is algemeen bekent. Bedankt voor de - trouwens. Dat bewijst dat je het antwoord op deze vraag echt zelf niet al wist.
Stenen waar je languit op kunt liggen zijn vaak koeler dan de grond in de huiskamer. Ook gras is in de schaduw veel koeler dan wij mensen denken.
Katten zijn zo verstandig dit allemaal zelf te regelen. Daar is niets mis mee.
Ivana
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Ga zelf maar met je hoofd op het gras liggen. Dat voelt echt koel aan.
Ik heb het meermalen gedaan, als ik weer eens niets van de hond begreep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad ivana zelf checken is het beste