Waarom kwaken kikkers zoveel? En wanneer slapen ze?

Mijn buren hebben een vijver en ik hoor die kikkers echt 24 uur lang. Slapen de kikkers niet ofzo? En waarom maken ze eigenlijk zo'n herrie. Praten ze met elkaar of is het iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
75.4K

Het beste antwoord

De groene kikker is een lawaaischopper. Het is nu paartijd en daar wordt nu hard aan gewerkt.
De mannetjes zoeken een goede plaats uit, hebben ze die gevonden, dan vormen ze koren.
Eigenlijk roepen ze alle mannetjes in de hele omgeving, dat ze een goede plek gevonden hebben.
Alle kikkers die nu kwaken zijn mannetjes, de vrouwtjes kunnen dat niet!!
Ongeveer een op de 25 a30 is maar een vrouwtje!!!!!!!!
Het gekwaak van al die mannetjes gaat vaak dagen lang door, vaak reargeren ze op ieder geluid, zoals een vliegtuig een hond die blaft en vooral mensen stemmen.
Eigenlijk proberen ze er overheen te komen, ze blazen hun wangzakken op tot grote bellen en kwaken alles bij elkaar.
Na dagen, soms wel weken, komen eindelijk de veel grotere vrouwtjes.
De mannetjes staan handenwrijvend aan de kant.
Dan breekt de erotische hel los!
Met z'n alle bespringen ze de paar vrouwtjes en hebben is hebben.
Los laten is er niet meer bij, wel zijn het altijd de sterkste mannetjes die mogen paren
Binnen enkele dagen worden de eitjes in kleine dotjes afgezet tussen de waterplanten op een zonnige plek.
Deze zijn aan een kant donker en de andere kant wit.
Binnen enkele uren draaien de eitjes zodat de donkere kant boven is en de lichte kant beneden.
Hierdoor kan je ze van bovenaf niet meer zien en de vissen(onderaf) ook niet.
Alle mannetjes die niet hebben mogen paren(de meesten) nemen een koude douche en wachten af tot het volgend jaar. Nieuwe ronde nieuwe kansen!

Toegevoegd op 26-05-2009 16:00:38
Tijd om te slapen is er dan natuurlijk niet, er zijn toch al zo weinig vrouwtjes, dat zou je dan net missen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die arme beestjes hebben de hele winter in de modder liggen slapen en nu het lente is willen ze van kikkerbil. Ze laten horen waar ze zitten om zo aandacht te krijgen. Ze slapen heus wel...maar er zijn er vast heel veel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorig weekend een lange wandeling gemaakt en veel kikkers gehoord. Dus ik was ook benieuwd naar het antwoord.
Kikkers kwaken omdat ze dan de vrouwtjes lokken om te paren. Er is niet zo heel veel bekend over het slapen van kikkers, wel weet men dat kikkers gedurende langere periodes van de dag met hun ogen dicht zitten.
Zie onderstaande linken, interessant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle kikkers in jouw vijver hebben besloten in toerbeurt te gaan kwaken om jou gek te krijgen. Denk ik...

Maar even serieus: het is lente, de kikkers willen kleine kikkertjes maken en kwaken denk ik om aandacht van het andere geslacht. Omdat het er best veel kunnen zijn lijkt het of ze echt de hele dag alleen maar kwaken, maar het zijn steeds andere kikkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kwaken omdat ze willen paren, of omdat ze daar mee bezig zijn. Soms kan een paring wel 48 uur duren.