Wat vindt een muiss leuk om te doen? en wat vinden cavia's ?

ik heb zelf een muis maar ik wil er mee spelen,heeft iemand een idee wat je kan doen om hem ook blij te maken,en nu de cavi'a is eigenlijk het zelfde wat vinden die leuk om te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Een tamme muis kan zich wel binden aan de eigenaar en kan spelletjes waar eten bij betrokken is wel waarderen. Er zijn kinderen waarvan hun muis meegaat in de jas en blijft zitten op de schouder en die allerlei kunstjes hebben geleerd (meestal door ze te belonen met eten).

Een cavia daarentegen wil alleen eten, slapen en bij beide activiteiten vooral met rust gelaten worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oh, ja een muis houdt er niet zo van om alleen te zijn. Als je er niet veel mee speelt, dan is een tweede muis (zelfde geslacht ;o) een oplossing om de muis gelukkiger te maken.

Toegevoegd na 10 minuten:
In de kooi zorg je voor klimattributen en natuurlijk geef je gezond eten. Op bijgaande site kan je alles lezen over je knaagdier.

Over cavia's weet ik niet zo veel, die vind ik persoonlijk niet zo leuk.

Toegevoegd na 14 minuten:
Zie de video "langste parcours ter wereld".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
idd, muisje er bij, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je over cavia's niet zoveel weet, is duidelijk. Je kan niet zomaar zeggen "Een cavia daarentegen wil alleen eten, slapen en bij beide activiteiten vooral met rust gelaten worden." Sommige mensen kunnen dat opvatten als dat cavia's alleen maar een slaaphokje en eten nodig hebben. Cavia's kunnen hartstikke veel zin hebben om te spelen! Het zijn hartstikke gezellige beestjes, en echt niet zo lomp als ze lijken (er zijn natuurlijk uitzonderingen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Pijnboompitje, ben het helemaal met je eens, ik was wat cynisch. Maar ik ben wel van mening dat cavia's vaak worden gekocht als knuffeldieren vanwege hun schattige uiterlijk, terwijl ze daar m.i. niet van houden om constant opgepakt te worden. Je hebt gelijk dat ze ook eigenlijk - net als konijnen - gewoon ruimte buiten nodig hebben. Maar ik ben ook geen cavia liefhebber. Ik was ook blij verrast met het antwoord van Paulus hierover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas worden cavia's inderdaad vaak onderschat; kleine luie dikzakjes die om te knuffelen zijn, en vaak worden ze ook startershuisdieren genoemd. Onzin vind ik. Ik vind het superdieren, en mijn cavia's (echt allemaal, natuurlijk zijn er wel eens erg luie cavia's bij maar de meeste niet hoor) kunnen uren lang 'popcornen' (zo heet dat bij caafs), spelen, herrie maken, rennen en springen. Ze zijn niet lenig zoals een muis, rat of hamster, maar als je ze de mogelijkheid geeft (genoeg platte ruimte en hier en daar iets uitdagends zoals een tunnel) zijn ze echt heerlijk om naar te kijken.
Maar natuurlijk is niet iedereen een cavia liefhebber ;) Waar je een cavia dus blij mee kan maken; zoveel mogelijk platte ruimte, en ze zijn vaak erg fan van hangmatjes, theemutsen en tunnels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk om te horen en te weten!
Een muis is toch geen speelgoed?

Geef hem een ruime kooi en een draaimolentje, zodat hij voldoende lichaamsbeweging heeft. En geef hem lekker gezond voedsel. Daarmee maak je hem pas echt blij.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een cavia doe je ook veel plezier met veel leefruimte. Een blok hout willen ze ook wel eens opklimmen om daarop te gaan liggen rusten. Ze hebben graag een huisje om zich in terug te trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cavia doe je veel plezier met laten rondrennen in de tuin. Die tuin moet dan wel afgezet zijn en er moet gras zijn, want vers gras vinden ze geweldig (en het scheelt maaien).

Mijn cavia's lopen de hele dag los in de tuin, 's morgen kan ik ze zo oppakken om buiten te brengen maar 's avonds verstoppen ze zich en spartelen ze tegen. Ik vertaal dat maar als 'we vinden superleuk buiten.

Kun je de tuin niet afzetten, koop dan voor voor twee tientjes een ren.
13 jaar geleden
Wat muizen en cavia's echt leuk vinden, kan jij ze helaas niet geven. Dat is namelijk hun vrijheid, en voor nageslacht zorgen...

Muizen en cavia's zijn geen echte speelkameraadjes, zoals een hond dat bv kan zijn.
Ze hebben ook niet zo'n hoge aaibaarheidsfactor, zoals bv een konijn of een kat.

Kortom: Echt leuk spelen kun je er niet mee, van de eenzame opsluiting in het hok worden ze verder ook niet echt vrolijk en verder volgen ze slechts wat er nog over is van hun oorspronkelijke instinct: eten, slapen en wat rondscharrelen.

Veel plezier ermee.