Is het slim om kattenblikvoer met water aan te lengen als je wilt dat je kat afvalt?

Mijn kat is iets te dik, maar hij heeft een enorme fixatie op eten. Nu hoorde ik van iemand dat haar zus het kattenvoer met water aanlengt, zodat de kat een gevulder gevoel heeft, maar wel minder eet. Werkt dit zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Rieneke1
13 jaar geleden
is je kat gecontroleerd op diabetes en schildklierwaardes?
deze twee aandoeningen zorgen voor obsessief eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, is hij is heel gezond, maar een ex-zwerfkat met een fixatie op eten.

Het beste antwoord

Het advies van mijn dierenarts is om bij natvoer een klein beetje water te mengen, op deze manier krijgt de kat meer vocht binnen en dat kan nooit geen kwaad. Winden laten heb ik bij beide katten nog nooit gemerkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee dat is geen goed idee. Je kat gaat hier heel erg van winden laten. Dat geeft dus veel ongemak van je kat maar stinkt ook behoorlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eventjes iets minder frequent het bakje vullen en er iets minder in doen. Wel genoeg water klaarzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om je kat af te laten vallen is het VDH dieet het beste.
VDH staat voor voer de helft.
Wel genoeg te drinken geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je kat beter niet teveel blikvoer geven, ze worden daar eerder dik van. Beter is om ze voornamelijk brokken te laten eten. Wel met voldoende water in de buurt natuurlijk. Is ook beter voor hun tanden, die worden dan beter schoon gehouden.

Ik heb ook eens een kat gehad, die wilde alleen blikvoer eten en werd ook te dik. Ik ben toen het blikvoer gaan mengen met brokken en dan geleidelijk aan steeds meer brokken en minder blikvoer. Uiteindelijk at hij gewoon de brokken en werd hij weer een gezonde kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer liever je katten, al is het maar deels, over te zetten op vers rauw voer.
dit kan je zelf samenstellen, maar ook compleet kopen, bijvoorbeeld van prins of carnibest.
het is goed voor de tanden, goed voor de slanke lijn, en goed voor de blaas.
het kost soms wat moeite, gewend als ze zijn aan voedsel met geur- en smaakstoffen, maar de aanhouder wint.
succes!

inlezen kan op de sites van barfplaats en voernatuurlijk.
Rieneke1
13 jaar geleden
geef je kat liever droog voer en wat minder als er op de verpakking staat.vooral voor afvallen is dit beter dan blikvoer.ookal lust ze t niet als ze honger krijgt eet ze t wel.en geen extra tussen doortjes meer geven.of vermeng blikvoer met rijst.geeft gauwer n verzadicht gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je dierenarts heeft speciaal voer, waardoor je kat minder snel trek heeft. Meestal vinden ze het erg lekker. Dat zou je kunnen proberen.
Ik geef mijn kat ook voornamelijk droge brokken en een heel klein beetje blikvoer per dag. Ik doe daar een beetje warm water bij, dan ruikt het lekker. Ik heb nooit gemerkt dat onze huidige, of vorige poes daar winden van ging laten? En het is inderdaad wel meer zo. Ik vind het een goed idee, maar om af te vallen, moet je misschien nog meer voor je kat doen.
Speel je weleens met hem/haar? Lekker laten rennen?
Een laserpointer kopen, bijvoorbeeld, en achteraan laten rennen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kat is ook op dieet. Van de dierenarts moet hij zeker 4 kilo afvallen. Wij hebben nu enkel brokvoer, en dan light van Royal canin, speciaal voor katten die moeten afvallen. Op de verpakking staat (ik dacht uit mijn hoofd) 90 gram per dag bij zijn gewicht. Wij geven mijn kat 75 gram brokvoer per dag. 50 Gram in de ochtend en 25 gram als wij naar bed gaan.
Op dit moment is hij al 2 kilo kwijt!

Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit brokjes met water mengen, daar worden ze giftig van schijnt!
Zelf geef ik mijn katten een mix van Amicat en Orijenbrokjes, ik geef 's ochtends en 's avonds een afgemeten hoeveelheid voer 70 gram per kat per dag.
Amicat kun je bestellen bij Vega_life, dat is plantaardig kattenvoer. Zonder graan want dat horen katten niet te eten. Orijen is voor minimaal 70 procent biologisch vlees/vis. Te bestellen bij Zoo plus.
Toen ik mijn katten eerst alleen orijen gaf waren ze iets te dik, sinds ik het meng met plantaardig voer gaat het langzaam weer de goede kant op.
Zorgen dat je kat veel beweging krijgt is natuurlijk ook heel belangrijk. Dat betekend veel met hem/haar spelen

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik geef mijn katten maar 1x in de week blikvoer. Een klein blikje van almo nature van 70 gram, verdeel ik over 3 katten. Dus dat is echt een piepklein hapje. Elke dag blikvoer is heel slecht voor tanden en darmen.
ook belangrijk is dat je het water niet naast het eten neerzet. Je zal merken dat ze water veel interessanter vinden als het niet naast het eten staat. Ze gaan dan meer drinken wat gezonder is en wat hen ook meer vult
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overleg eventjes met je dierenarts.Laat het dier b.v testen op schildklierwerking....indien dit goed is kan je zoals eerder is vermeld van blikvoer langzaam overgaan tot brokjes of met het blikvoer een blik sperzieboontjes mengen (wel de blik boontjes uit laten lekken!).