Waarom valt onze kat alleen MIJ aan?

Onze kater van 7 jaar valt mij soms ineens aan,
hij is ontzettend sterk en bijt me tot bloedens toe.
Mijn man en dochter doet hij (bijna) niks...

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik doe hem toch echt geen kwaad hoor...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
43.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben hem iets minder dan 7 jaar...kregen hem toen hij ongeveer 5 maanden was..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij doet het al jaren hoor...en dan weer maanden niet..
geeft soms eerst zelfs kopjes en dan ineens...HAP!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een kat die dergelijk gedrag vertoont.
Een enorm groot, gespierd beest.
Mij doet hij niks, maar verder iedereen wel.
Ik merkte dat het ook aan je houding ligt, als je je zeker en autoritair tegen de kat opstelt valt hij je niet aan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je het draait of keert een poes heeft altijd een wild trekje ;steek hem in een kartonnen doos ... zal het wel merken. Maar hetgeen je schrijft over poes gebeurt wel eens met hond of geit of paard?
Gezond trekje ...heb ook wel eens zin om te bijten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben al ingeënt tegen Tetanus en we hebben een
heleboel pleisters en jodium in huis...
Of anders zo'n pak aantrekken wat ze ook gebruiken om
politiehonden te trainen... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste vind ik het vervelend voor je! Je houdt toch van je kat en toch doet hij zoiets. Ik heb bewondering voor je dat je hem niet nu zat bent of gelijk zat was en dat je deze vraag stelt op GV na 7 jaar! Daarom een 'Thumb up' voor een Goeie Vraag van mij! ;)

Het beste antwoord

Onze kat van negen is een geweldig beest, luistert goed, ligt avonden lang op z'n rug bij me op schoot, slaapt op bed, komt aanhollen als ik 'm fluit, is lief voor kinderen. Kortom: de ideale kat.
Maar....even gezellig spelen kan soms zomaar omslaan in 'onsportief' gedrag van meneer.
Voortekenen zijn z'n grote gitzwarte ogen en een dreigend zwiepende staart. Oppassen dan, want voor je het weet hangt 'ie met uitgeklapte nagels en tanden in je arm.
Wat ik heb ontdekt is, dat hij, ondanks het feit dat hij gecastreerd is, op die speelse momenten enigszins sexuele gevoelens krijgt waar hij (vanzelfsprekend) niet mee uit de voeten kan. Dat frustreert hem vervolgens met bovenstaand effect.
Misschien speelt dit bij jouw kat ook mee?
Let eens op of hij, voordat hij in je arm gaat hangen, krolse miauwgeluiden maakt en/of z'n piemeltje naar buiten komt.
Bij mijn kat is het ongewnste gedrag snel over als ik 'm even vermanend toespreek en 10 minuten negeer.
Het leed is dan weer helemaal vergeten, en hij is weer de ouwe lieve kater die ik ken.
Succes ermee.
Gaaf van je trouwens dat je je best blijft doen voor zo'n agressieve kat. Een echte dierenvriend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

misschien ziet hij jou als een bedreiging of prooi en valt hij je daarom aan

of heb je hem een keer iets aangedaan waar hij niet blij mee was want dat vergeten ze doorgaans niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kat ziet jou niet meer als baasje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien ruik je naar een vogel of muis ofzo, en denkt hij soms dat je dat ook bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flink uit de kluiten gewassen vogel of muis dan.... : )
Ben jij de enige die hem eten/drinken geeft en zijn bak verschoond? Dan kan het zijn dat hij gewoon zijn wil wil doordrukken. In zijn belevingswereld zou er iets moeten worden gedaan en dat doe jij niet. Probeer te analyseren wat er precies voor en na de aanval gebeurt.

Wat ook kan is dat hij met jou een negatieve associatie heeft. Dit kan bij een bepaalde geur of aanraking een herinnering oproepen.

Het belangrijkste is dat als hij je aanvalt dat je hem dan volledig negeert. Wordt nooit kwaad of ga gillen/schreeuwen. Zorg ervoor dat hij ziet dat zijn actie tot niets lijdt. Zo leer je een kat het snelst zijn gedrag af.

Ik denk dat Rieneke zo met een mooi antwoord komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negeren is een beetje lastig als je een soort van "bankschroef" met tanden in je arm of been krijgt...
Lijkt wel een pit-bull...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel ook zodra je de kans krijgt.. met je rug naar hem toe gaan zitten, niet aankijken, niet aaien, niet gelijk eten geven, niet roepen. Gewoon geen aandacht. Anders stimuleer je het gedrag alleen maar. Een kat geeft overigens altijd een signaal als zijn gedrag omslaat. Dit is vrij lastig om te zien als je zelf bezig bent met de kat. Je partner zou er op moeten letten. Maar als ik zo lees dat de kat dit maar 1x in de 6 maanden doet, dan wordt het vrij lastig om door te krijgen.
Het klinkt als een kat die angstig is. Zodra jij in de buurt bent, voelt de kat zivch om de een of andere reden bedreigd, en neemt de aanval.

We zien het hier ok met een kat van de buren, die door veel mensen opgejaagd wordt. Vaak kunnen we haar aanhalen. Maar dan kan het opeens zo zijn dat bij een beweging ze uithaalt en we een kras op de arm hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kriebelt U hem soms in zijn buik ?
Als ik dat doe bijt de mijne ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga eens met de kat naar de dierenarsts.
je kat zou de eerste niet zijn die op die leeftijd al artrose heeft.
misschien hanteer en aai je hem het meest?

verder is het mogelijk een combi.
deze kat is niet goed gesocialiseerd, en jullie lezen hem niet goed en snel genoeg.
let op beweging van de oren en de staart, en trek op tijd terug.
benader hem alsof hij nieuw is, en bouw het vertrouwen mondjesmaat op.
de meeste katten vinden een kroel of aai heerlijk, maar het moet niet te lang duren.
wees de aanval voor, en trek op tijd terug.

Toegevoegd na 11 minuten:
nog even een aanvulling: wordt er regelmatig met hem gespeeld, of kan hij buiten zijn energie kwijt?
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een "buiten-kat" dus zijn energie kan hij
daar lustig botvieren...en er wordt ook regelmatig met hem gespeeld..
Ik aai hem maar af en toe en "hanteer" hem eigenlijk
alleen als ik hem van me af moet gooien..
en ja..die voortekens ken ik inmiddels maar hij is zo ontzettend SNEL.....
Daar zijn verschillende reden voor waarom jullie kat alleen jou aanvalt:
1) Hij heeft geen band met jou, hij heeft het gevoel niet dat jij zijn baasje bent, dat behoort hij te weten dat jij boven hem staat en hij onder jou
2) Hij voelt zich ongemakkelijk bij en met jou om een of andere reden (misschien kom je aanwezig/druk op hem over, heb je een sterke parfum op, etc.)
3) Hij voelt zich achtergesteld t.o.v. andere katten thuis
4) Hij heeft honger/trek (waardoor hij chagrijnig wordt, uitgerekend reageert hij dat op jou af, aangezien jij misschien degene bent die hem meestal/altijd zijn eten/drinken geeft)

Mijn moeder had precies hetzelfde meegemaakt toen de kat 3 jaar was. Als ze hem wilde aaien, dan ging al gauw zijn pootje omhoog en krabte hij haar. In verloop van tijd is dat steeds minder geworden en nu krabt hij haar helemaal niet meer.

Hoe ze dit heeft opgelost?
1) Als ze bij het aaien, wanneer hij op de grond zat/lag/stond, opmerkte dat hij wilde gaan krabben, liep ze gelijk weg.
2) Door hem keer op keer met een wijzend vingertje en met een boze, zachte stem toe te spreken dat hij niet mocht krabben, want dat was niet lief, etc.
3) Een keer is voorgevallen dat een andere kat eerst zijn voer kreeg en de "stoute" kat later, toen de andere kat klaar was met eten. Sindsdien is hij gaan gehoorzamen.
4) Een lief stemmetje opzetten, zoals je tegen een baby praat, kan ook helpen. Zeg dan bijvoorbeeld: "Hey, (zijn naam)!" Doe dit altijd wanneer je tegen hem praat.
5) Ik weet niet of je meer katten hebt. Zo niet, til hem dan als eerst op om hem te knuffelen; geef hem eerst aandacht en dan de andere katten.

Mocht bovenstaande niet werken, dan raad ik je aan om contact op te nemen met de dierenarts, als je dat nog niet had gedaan. Vaak heeft de bieb ook wel wat boeken over katten waar jouw antwoord vast wel in staat.

Veel succes ermee! En heel veel sterkte!

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh, trouwens.. Vaak kunnen katten ook bijten, omdat ze opgewonden zijn. Dat doet dus de andere kat die nooit bijt. Dan is hij soms zo in zijn element, als je hem aait en dan kan hij weleens je vinger heel zachtjes bijten als je hem in de buurt van zijn buik aait, wanneer hij op zijn rug ligt of op zijn zij :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat heeft geen baas, maar personeel.
Katten hebben geen band met mensen. Ook al zeggen alle kattenliefhebbers van wel, maar dat is dus niet zo.
Hij doet aanhankelijk, omdat zij het fijn vind om gevoerd en/ of geaaid te worden.

Katten hebben een slecht geheugen en onthouden alleen de belangrijke dingen.
Belangrijk zoals; primaire nodigheden (voedsel) en gevaar
(boze buurman met tuinslang).

Er is waarschijnlijk ooit iets gebeurt, waardoor jou kat jou niet lief vindt. Misschien heb je hem ooit een keer laten vallen of op zijn staart getrapt.

Je moet denken als een kat. Vraag advies aan de dierenarts of zoek een dieren psychiater of psycholoog :)
succes.

En nogmaals; katten hebben geen baas en geen band met mensen.