Hoe los ik dit op?

Ik ben net verhuisd en gaan samenwonen met mijn vriendin.Nu heb ik atijd een hond gehad en hij is een paar maand net overleden.Nu wil ik weer een nieuwe hond gaan ophalen maar ik weet dat een hond een baas moet hebben die hem opvoed,in ieder geval in het begin.

Maar mijn vriendin ''eist'' dat nu ook op.Zij wil hem samen opvoeden.Nu is het in de eerste plek zo dat het echt mijn hond zal zijn.Maar het is toch ook echt zo dat een jonge hond er het meeste aan heeft dat hij duidelijkheid krijgt van een persoon in het begin,of heb ik dit mis?

Tuurlijk zulen we samen een gezinnetje vormen maar hoe maak ik haar dit nu duidelijk want ze lijt niet in te willen zien dat ik het er niet om doe om de hond op te eisen.Of heb ik het nu mis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

je moet je hond samen opvoeden en hij moet leren luisteren naar jullie allebei.Ga samen met je vriendin en hond naar de puppycursus en doe de oefeningen daar om de beurt zodat de hond weet dat jullie beide de baas zijn.
Zie het als een "kind" in het gezin , die moeten toch ook naar papa en mama luisteren.
Wij hebben dat ook zo met onze honden gedaan en ze luisteren naar mij net zo goed als naar mijn vrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Rieneke1
13 jaar geleden
klopt, +
Ivana
13 jaar geleden
Wil je als je blieft een hond niet met een kind vergelijken. Voor je het weet wordt het ook als een kind behandeld en worden menselijke maatstaven aangelegd. Dat nu willen we juist voorkomen, honden zijn geen kinderen. Ook bij het luisteren naar..kan je het niet vergelijken.
Het luisteren van een kind is op heel andere grondslagen gebaseerd dan het luisteren van een hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je hebt gelijk Ivana ik mag ze niet vergelijken
mijn honden luisteren meestal beter als mijn kinderen
Ivana
13 jaar geleden
Ook dat is verklaarbaar, al bedoel jij het misschien als een grapje. Kinderen wegen af, een hond gehoorzaamt uit gewoonte, wanneer die gewoonte eenmaal is ingesleten.
Een ( jonge) hond heeft voortdurend duidelijkheid nodig. Dat geeft hem rust en vertrouwen. Maar die duidelijkheid heeft hij van alle leden van de " roedel" nodig.

En geloof me.. een hond kiest uiteindelijk zelf zijn roedelleider. En dat hoeft niet perse degene te zijn die hem verzorgd of opvoed.

Het is belangrijk dat jullie over alles op 1 lijn zitten. Dus vooraf bespreken wat jullie wel en wat niet acceptabel vinden.
Krijgt hij een hapje aan tafel? Mag hij op de bank? Mag hij naar boven? Mag hij trekken aan de lijn?etc etc

En beiden dezelfde commando's voor de zelfde opdrachten gebruiken.

Daarom is het wel zo handig om de hond samen te trainen.
Het is namelijk niet de hond die opgevoed moet worden, maar de baas. Die moet hondentaal leren begrijpen en communiceren.

Als slechts 1 van jullie beiden dat kan dan wordt de hond voor de ander snel een bron van ergernis. En voor je het weet heb je continu bonje om en over de hond.

En de hond zal van de verwarring gebruik ( moeten) maken om vervolgens tegen beiden in opstand te komen.

Samen opvoeden dus.. met allebei dezelfde uitgangspunten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jullie relatie is het toch de kunst om het samen te doen. In dit geval is het voor de hond ook beter om toch naar jullie beiden gelijkwaardig te leren luisteren!

Ik snap dat je het liever "jouw taak" laat zijn, maar dit moet je toch echt delen met je vriendin. Samen opvoeden is echt terecht in dit geval. Ik zou het zelf als partner niet leuk vinden als ik daar niet bij betrokken werd!

ik zou zelfs een tweede hond nemen dan, maar hey, dan ga je al de competitie aan wie zijn of haar hond beter opvoedt... lijkt me niet gezond in de relatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is het voor jou belangrijk wie de baas is van de hond? De hond is de laagste in rang en de rest van de leden van het gezin staan daar gewoon boven. Dat betekent dat de hond naar jullie beiden gaat luisteren. Opvoeden kun je dus prima samen doen.

Uiteindelijk zal de hond 1 echte baas kiezen. De roedelleider wordt diegene die de hondentaal het best begrijpt en daar na reageert. Bij ons thuis ben ik dat (als vrouw) maar ik heb me dan ook echt verdiept in hoe ik om moet gaan met een hond. Het heeft niks met kracht te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je een beetje te kort schiet in kennis over hondengedrag. Het feit dat je al eens een hond hebt gehad zegt weinig over de kennis die je dienaangaande bezit.

Voor je een nieuwe hond in huis haalt, zou ik eerst eens een paar goede boeken ter hand nemen. De laatste 10 jaar is er zoveel veranderd in de wetenschap die zich met het gedrag van dieren bezighoudt, dat een kleine bijscholing op zijn plaats is. Je zult daar alleen maar profijt van ondervinden.

Ga eens bij een hondenschool (een goede graag) kijken en verbaas je over de hoeveelheid fouten die mensen maken en door de instructeur moeten worden gecorrigeerd.

En als antwoord op je vraag: hanteer dezelfde gedragsregels. De hond zal uiteindelijk diegene als leider uitkiezen die ook leidt. Je zult zien dat dat de meest evenwichtige van jullie beiden blijkt te zijn. Degene die niet boos wordt, maar geduld heeft, duidelijk is en konsekwent.
Ivana
13 jaar geleden
Het nemen van een hond is een beslissing die je SAMEN moet doen. Net zoals je SAMEN de grenzen stelt aan wat de pup wel en niet mag zodat het een waardig lid van het gezin en ook voor de samenleving kan worden. Om dit te bereiken zul je de pup ook SAMEN moeten opvoeden. Een hond kiest idd zelf zijn roedelleider en dat hoeft niet de sterkste of meest strikte persoon uit het gezin te zijn. Wij hebben een hond via de dierenbescherming geplaatst gekregen. Met veel geduld kan ik hem borstelen (zonder dat hij zijn lip optrekt) en zijn halsband af doen (zonder gegrom). Mijn partner probeert dit nog niet eens, maar daarentegen heeft de hond mij wel al 2 x flink gebeten en mijn partner nog geen 1 x. Dus ook al kan ik meer en durf ik meer met hem te doen, mijn partner is voor hem duidelijk de roedelleider!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen als ieder zelfstandig een hond op wilt voeden zou ik 2 honden aanschaffen zo zijn de honden ook nooit alleen als jullie keer weg zijn en zo kan ieder zijn eigen hond opvoeden en dingen aanleren naar je eigen hand probleem uit de wereld geholpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de hond kan aan beide baasjes wennen en kan een ieder als baas erkennen. Alleen moet je er aan denken, dat als bijv. je vriendin iets verbied jij je er op dat moment niet mee mag bemoeien. En dat omgekeerd natuurlijk oook niet. Op dat moment is diegene de baas die het commando geeft. Verder moeten jullie er niet over zeuren wie de baas is. De liefde die het hondje krijgt is het belangrijkste. Een tweede oplossing: neem 2 honden, dan trekt automatisch de een naar jou en de ander naar haar (meestal) Maar doe me een plezier en neem je hond(en) uit het dierenasiel. Die hebben je aandacht het hardste nodig en bij het asiel kunnen ze je ook veel advies geven. Ik heb al jaren 2 honden (ook uit het asiel) en dan beleef je pas het gedrag van een hond. Dat blijven 'echte' honden, dus niet verwend, maar mogen gewoon 'hond' zijn. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. SUCCES