Bij een kip van ons zitten de oogjes dicht, welke ziekte kan dat zijn?

Het is alsof haar ogen opgezet zijn en zo dicht dat ze niks meer ziet. Heel sneu.
Als ik vandaag geen antwoord krijg dan ga ik beslist even naar de dierenarts!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.2K

Het beste antwoord

de ogen zijn vermoedelijk ontstoken.
ik zou sowieso even naar de dierenarts gaan voor een oogzalfje, want dit gaat niet vanzelf over.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oogjes waren idd ontstoken!

Andere antwoorden (2)

Oogproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben en kunnen zich op verschillende manieren uiten. Allereerst een oogontsteking de randen om het oog zijn dik en rood en er loop vocht of etter uit de ogen. De oorzaken kunnen uiteenlopen het kan komen door een bacteriele infectie doordat een stukje stro een kleine beschadiging in het oog heeft veroorzaakt waarin bacterien kunnen gaan zitten het kan komen doordat de kip per ongeluk in zijn oog heeft gekrabt enzovoort maar er is bijna altijd spraake van een beschadiging. Als behandeling hiervoor kunt u het beste naar de dierenarts die u waarschijnlijk een zalf zal meegeven op basis van clooramfenicol waarna de ontsteking snel zal verdwijnen. Het kan ook zijn dat de traanbuis verstopt is of is dichtgegroeit dit is meestal een lastige kwaal die zoiezo door een dierenarts beoordeeld moet worden wanneer de buis alleen verstopt zit kan een dierenarts dit doorspuiten wanneer hij dichtgegroeit is zou het dier eigenlijk geopereerd moeten worden maar de ingreep is meestal erger dan de kwaal in deze en zal het diertje hiermee moeten leven. Wat men wel kan doen is het oog iedere dag druppelen met oogentroost (Euphrasia officinalis) wat bij iedere goede drogist te verkrijgen valt let wel wanneer een flacon langer open is dan een week zal dit middel de kwaal alleen erger maken.Wanneer een traanbuis verstopt zit komt er geen "smering" meer in het oog wat normaal in de vorm van traanvocht wel gebeurt hierdoor wordt het oog droog en raakt geiriteerd maar wanneer men ervoor zorgt dat het dier weinig stof in zijn oog krijgt en men ogentroost gebruikt zullen de klachten verminderen. Nu nog even een fabel uit de wereld helpen die zeker zeer belangrijk is een heleboel mensen leven in de veronderstelling dat wanneer een dier of een mens een oogontsteking heeft of een verstopte traanbuis heeft men dit wel kunt schoonmaken met kamille thee dit is absoluut zeer slecht voor een oog wanneer de kamille opdroogt laat dit namelijk zeer scherpe kristallen achter die zeer veel schade aan het oog veroorzaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het zijn dat je kip Chronic Respiratory Disease heeft? chronische snot?
Voor meer informatie hier over kun je terecht op het kippenforum