Hond blaft tegen andere honden

We worden gek van onze kleine jack russel van 4 jaar oud. Het is een schat van een beest maar als hij buiten in de tuin losloopt en er komt een hond langs (vooral grotere honden) dan gaat ie helemaal uit zijn dak. Hij probeert de andere hond dan ook te bijten door het hekje heen. Hij heeft op dat moment helemaal geen oog voor ons, straffen, schreeuwen, het helpt allemaal niet. Het enige wat helpt is om hem weg te sleuren. Hij luistert als de andere hond weg is direct weer. Het lijkt een stukje territorialiteit te zijn maar hij is wel heel agressief sinds we hier wonen sinds een jaar.

Hoe kunnen we er voor zorgen dat de hond zich een beetje gedraagt tegenover andere honden? We willen hem niet in huis opsluiten! Help

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

Ik vrees dat daar weinig aan te doen valt.het beestje is al 4 jaar en dan zul je het zonder professionele hulp denk ik niet redden.Onze Jack-Russels doen het ook maar niet bij alle honden.Het is inderdaad territoriumgedrag.Het helpt wel als hij/zij niet alles kan zien dus misschien kun je als hij/zij buiten is iets voor het hekje zetten wat het zicht een beetje wegneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beestje denkt dat hij jullie moet beschermen tegen "de boze buitenwereld" en daarom blaft hij tegen andere honden. Hij wil jullie beschermen. Als jullie hem niet duidelijk maken dat jullie de baas zijn in huis en hij geen bescherming aan jullie hoeft te bieden, dan gaat dit van kwaad tot erger. Dit probleem komt heel vaak voor en is eigenlijk best snel op te lossen.

Je moet dus de positie van roedelleider overnemen in huis. Hiervoor zijn een hele serie oefeningen die in eerste instantie misschien hard lijken, maar helemaal niet hard zijn. Je doet de hond hier echt een plezier mee.

Begin met de hond bij binnenkomst absoluut niet te begroeten. De roedelleider krijgt pas aandacht als hij of zij dat zelf wil. Bij binnenkomst negeer je de hond 5 minuten. Je mag niet naar hem kijken en absoluut geen aandacht aan hem geven. Laat hem maar blaffen en springen, jullie reageren niet! Je zult merken dat na een keer of 3 de hond het snapt en rustig gaat wachten totdat je hem na 5 minuten roept en hallo zegt. Dit is een van de eerste acties, er volgen er nog meer.

Hoe je het verder precies kan aanpakken staat in massa's boeken. Je kan ook kijken naar de hondenfluisteraar op Discovery channel op vrijdag (en herhalingen bijna elke dag). Ik geef je hieronder ook nog wat boekentips.

Toegevoegd na 22 minuten:
Kleine aanvulling. Zijn jullie geen lezers of hebben jullie moeite met de aanwijzingen uit de boeken, dan kan je een gedragsdeskundige inschakelen. Deze komt bij je thuis en leert jullie hoe met de hond om te gaan,
Kijk eens bij alpha gedragsdeskundigen. zie laatste link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou wij hebben een kooikerhondje en een afgesloten tuin. Zij hoort wie en wat er langs komt en gaat vreselijk tekeer. Niets helpt. Binnen houden dan maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een hond van 4 jaar valt er nog heel wat te veranderen in ongewenst gedrag.

Het is territoriumgedrag. Hij heeft het idee, dat de beveiliging zijn zaak is en geheel op zijn schouders rust. Voor een gedeelte is dit aan jullie zelf te danken.
Je schrijft dat schreeuwen niet helpt. Nee, dat is duidelijk. Schreeuwen is een aanmoediging. Als de baas schreeuwt, is er dus wel degelijk gevaar en moet de hond nog harder blaffen en verdedigen.

Als hij alleen in de tuin is, zal dit gedrag inslijten en doordat de andere hond weer doorloopt, meegetrokken wordt of vlucht, zal alleen maar bevestigd worden, dat zijn gedrag zinvol is.

Laat hem alleen nog in de tuin als je erbij bent. Zo gauw er een hond aankomt (of iets dat moet worden weggejaagd) leid je hem af met zijn lievelingsspeelgoed, met een botje of spelletje, maar wel voordat hij pogingen tot verdediging gaat ondernemen. Ben je te laat, dan is het een beloning voor verkeerd gedrag.

Het belonen voor goed gedrag is het moeilijkste dat er is. Ongewild wordt er net even te laat beloond, zodat niet het gewilde gedrag, maar een andere actie wordt beloond en het effect verloren gaat. Dit luistert zo nauw, dat het mij verstandig lijkt om een hondentherapeut in te schakelen.
Je dierenarts heeft de goede adressen (er zijn te veel kneuzen, want het beroep is niet beschermd).

Het kan je echt de kop niet kosten. Laat je voor goede begeleiding en advies nou eens 100 euro kwijt zijn, dat is het dik waard. Je zult dan de volgende 10 jaar een rustige hond hebben en wat belangrijker is, je zult een BAAS zijn. Een echte LEIDER, waar de hond vertrouwen in kan stellen, zodat de noodzaak om overdadig en buitenproportioneel verdedigingsgedrag ten toon te spreiden, ontbreekt.
Ivana
13 jaar geleden
Probeer eens zijn halsband in citroensap te dopen en hem dan nat om te doen.
Telkens als hij blaft dan komt die geur in zijn bek terecht, vreselijk voor hem.
Wie weet houdt ie op, maar let op....zodra hij stopt met blaffen, meteen belonen!!!
keer op keer belonen, ook als hij niet blaft, belonen voor zijn goede gedrag.
Blijft ie tog doorgaan, probeer jezelf dan eens een stuk interessanter te maken dan die andere honden.
Spring, praat met een hoog stemmetje, ren weg bij je hond, doe alles om zijn aandacht van die andere honden af te leiden en wanneer hij bij je komt.......BELONEN.
succes