wanneer leggen kippen eieren?

ik heb 2 hennen;ze zijn 3 maanden oud.
ze lijken op een volwassen kip.

nu mijn vraag;wanneer kunnen ze eieren leggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.6K

Het beste antwoord

Volwassen hennen leggen eieren, een algemeen gekend feit dat veel kippenhouders wel kunnen appreciëren. Toch leggen hennen geen eieren om de baasjes een plezier te doen, maar wel om zich voort te planten. Van nature uit legden kippen, net als elke andere vogel, eieren in het voorjaar om de voortplanting te garanderen. In de rest van het jaar werden geen eieren gelegd. Dat de hedendaagse kip wél in staat is om gedurende alle seizoenen eieren te produceren, heeft alles te maken met de eeuwenlange selectie die kippenfokkers doorvoerden. Het beste voorbeeld hiervan is de gewone bruine legkip: een kip ontstaan uit talloze kruisingen om een zo hoog mogelijke legcapaciteit te verkrijgen.
De meeste hennen starten met de leg van zodra ze 5 à 6 maanden oud zijn, hoewel dit per ras en zelfs per kip nogal kan verschillen. Als een kip tegen de leg aanzit, zullen de lellen en de kam automatisch fel rood kleuren. Ze zal tevens regelmatig het legnestje gaan verkennen of een ander plaatsje uitzoeken dat volgens haar perfect is om een nestje te bouwen. Wil je meer zekerheid dat de kip al dan niet bijna klaar is voor de leg? Voel dan net onder de cloaca: als de legbeentjes iets uit elkaar staan, is de tijd bijna rijp.
Het eerste eitje is meestal niet helemaal perfect, kleine afwijkingen of zelfs het ontbreken van een schaal (windeieren), zijn dan ook helemaal normaal. De beginnersfoutjes verdwijnen na verloop van tijd vanzelf, hoewel ook doorwinterde legsters al eens een misvormd eitje produceren.
Sommige jonge hennen zullen in het begin zeer onregelmatig leggen, maar ook dit probleem zal op termijn vanzelf opgelost worden. De meeste kippen doen minstens 25 uur over een eitje, hoewel de precieze tussentijd per ras kan verschillen. Het uur waarop een ei gelegd wordt, is dus verschillend van dag tot dag. Het is dus niet zo dat een ei altijd in de voormiddag gelegd wordt, dit kan evengoed ’s avonds laat gebeuren.
De kleur van de eieren kan in veel gevallen op de oorkleur afgestemd worden. Kippen met een witte oorkleur leggen per definitie witte eitjes, kippen met bruine of rode oren leggen meestal bruine eitjes. Uitzonderingen zijn de Araucana, de Schijndelaar en kruisingen hiervan, deze rassen leggen groenachtige eitjes.
De hoeveelheid eieren die een hen in haar leven kan leggen, is reeds bij de geboorte bepaald. Elke hen heeft namelijk een bepaalde voorraad eicellen, van zodra ze door deze voorraad heen is, stopt de leg automatisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
heel erg uitgebeid !

Andere antwoorden (2)

Hennen kunnen eieren leggen als je 4 tot 5 maanden oud zijn!
Dus nog even geduld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wat ik vond:

"Op welke leeftijd beginnen hennen te leggen?
De eiproduktie komt bij vrijwel alle kippen op gang na het bereiken van de volwassen leeftijd; vanaf ca. 18 tot 20 weken. Dit is dan ook het moment om over te schakelen van Start & Grow naar Legvoer
De hoogste productie vindt plaats tussen de 25-35 weken en zal daarna geleidelijke afnemen. Dit is natuurlijk mede afhankelijk van de voeding en verzorging, het ras en de hoeveelheid daglicht. "

Zie bron voor meer info. Erg handige site ook.