Wat moet ik doen als mijn vrouwelijke parkiet dood is gegaan en het mannetje nu heel onrustig is?

Wij hebben een parkieten stelletje alleen is gister het vrouwtje dood gegaan. We hebben haar zo snel mogelijk uit de kooi gehaald en haar de zelfde dag nog begraven. Het mannetje snapt het niet helemaal en rent de hele tijd door de kooi. Hij is erg onrustig en eet ik bijna niks meer. Hij zoekt het vrouwtje. We hebben hem voor de zekerheid nog niet uit zijn kooi gelaten. We willen deze week al een nieuw parkietje kopen maar ik weet niet of dit een slim idee is

11 maanden geleden
2.4K
TurfGraver
11 maanden geleden
Als je haar begraven hebt hoop ik dat ze dood is.
Of heb je een ander vraag?
Rieneke1
11 maanden geleden
Je had het beestje beter wat langer in de kooi gelaten, dan was het wat duidelijker geweest voor het mannetje.
jc54
11 maanden geleden
Heb je een spiegel(tje) in de kooi hangen, zodat hij af en toe een soortgenoot (in dit gevak zichzelf) ziet?
Castle
11 maanden geleden
Ik heb ook vogeltjes en als er één dood is laat ik die even liggen zodat de andere dit zien. Na enkele uren haal ik het eruit en begraaf het. Hopelijk hebben ze het dan door en mogelijk afscheid kunnen nemen.

Antwoorden (2)

Ik zou hem even laten “ontdooien” - wennen aan de situatie en wanneer hij wat rustiger is een nieuw parkietje kopen :)
11 maanden geleden
Parkietjeslover
11 maanden geleden
Dankjewel ik ga dit zeker doen:)
Het is belangrijk om het mannetje extra aandacht te geven en afleiding te bieden, bijvoorbeeld door speeltjes en gezelschap van andere vogels. Het kan ook helpen om de kooi op een andere plek te zetten en de omgeving te veranderen om de stress te verminderen.
10 maanden geleden