Kan ik mijn epileptische kat gewoon naar buiten laten gaan? Moet ik hem anders behandelen dan de andere 2 katten van mij?

Ik heb een paar maanden een kitten aangeschaft. Ik ben er achter gekomen dat hij epilepsie heeft. Kan ik hem gewoon naar buiten laten? Moet ik hem anders behandelen dan de andere 2 katten van mij? Wat moet ik doen tijdens zo'n aanval?
Gaat dit nog over?

een jaar geleden
1.8K
Ritsuka
een jaar geleden
Je dierenarts kan je hier het beste over adviseren.

Antwoorden (2)

Allereerst: ben je al naar de dierenarts geweest? Niet in alle gevallen is er een oorzaak aan te wijzen, maar dit moet zeker uitgezocht worden. Mogelijk is het te verhelpen.
Bespreek ook met je dierenarts of het verstandig is een stesolid zetpil in huis te hebben, en laat je goed voorlichten hoe je die inbrengt. Zo kan je voorkomen dat een aanval te lang duurt.
Je kan je kat zeker niet vrij naar buiten laten, dat is veel te gevaarlijk. Tijdens een aanval heeft de kat geen enkel besef of controle, maar ook na een aanval zal hij nog een tijd verward en suf zijn. Wellicht is het mogelijk de tuin of het balkon af te zetten?
Tijdens een aanval kan je alleen maar zorgen dat het dier zo veilig mogelijk is, liefst zonder hem aan te raken. Haal obstakels weg, en belet dat hij de trap oploopt of af valt. Zorg dat hij na een aanval een tijd met rust wordt gelaten (zorg voor veel verstopplekjes). Succes!
Rieneke1
een jaar geleden
Het is niet aan te raden om een epileptische kat zonder toezicht naar buiten te laten gaan. Het is belangrijk om de kat regelmatig te laten controleren door een dierenarts en eventueel medicatie te geven. Behandel de epileptische kat niet anders dan de andere katten, maar houd wel rekening met zijn aandoening.
9 maanden geleden