Ik ben een dierenfan en zou graag een vogeltje willen hebben, hoe maak ik er een in mijn tuin tam?

Ik had ooit een vogel nestje in mijn tuin ik vond de vogeltjes zo schattig maar hoe krijg ik er een ik mijn bezit ik zou graag willen weten welke vogel soorten je snel tam kan krijgen? Als iemand het weet zeg het alsjeblieft, ik zou dat heel fijn vinden.

een jaar geleden
1.2K
crispy
een jaar geleden
Als je een vogeltje wil hebben moet je naar de dierenwinkel gaan en er daar een kopen.
Een wilde vogel in je tuin vangen en tam maken gaat je niet lukken, en bovendien zijn de meeste vogels beschermd.
SimonV
een jaar geleden
Als je van dieren houdt: vogels zijn groepsdieren en leven het liefst in de vrije natuur.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik begrijp dat je een tuinvogel wil in als zijn vrijheid tam wil maken. De vogel blijft dus vrij. Hoewel je dit met de goede bedoeling lijkt te doen is is het zeer onverstandig. Vogels die mensen gewend zijn, b.v. omdat ze vaak voer krijgen, gaan ook naar andere mensen toe en verwachten dan dezelfde behandeling. Die andere mensen hebben vaak geen eten en of tijd en aandacht voor ze. Dat leidt tot misverstanden waardoor mensen zich aangevallen voelen en het dier met geweld proberen te verjagen. Andersom herkent de vogel het gevaar niet en kan het ook een makkelijke, maar vooral kwetsbare prooi worden wanneer het in verkeerde handen valt. Het zou niet het eerste vogeltje zijn dat letterlijk dood geknuffeld wordt door een klein spelend kind.
Z512099
een jaar geleden
Een wilde vogel tam maken of een nestje (helpen) grootbrengen is zeker fascinerend, maar probeer het niet. Het is onverstandig en tegen de wet, je kan ze beter (zeker nu het vriest) supporteren met ze bij te voederen en nestkastjes hangen.

Antwoorden (2)

Dat mag niet. Het vangen van wilde vogels is verboden (met een beperkt aantal uitzonderingen).
een jaar geleden
Tam maken gaat niet lukken, en een vogel in een dierenwinkel kopen en in een kooitje houden: ik weet niet of je dat als dierenvriend moet willen. Maar: hang nestkastjes op en voer vogels bij, maak je tuin "vogelvriendelijk" (op de website van de Vogelbescherming lees je hoe je dat doet) en geniet dan van wat er langs vliegt in je tuin, en straks van een nestje met veel "vliegwerk" als er gevoederd moet worden.
een jaar geleden
Z512099
een jaar geleden
Een Kauw kan je toch goed tam maken, maar is gelukkig wettelijk verboden, deze vogel hoort vrij te zijn, niet in kooi of volière.
Rieneke1
een jaar geleden
@Z512099 Dat had je wellicht beter niet kunnen zeggen. Ik had deze "dierenfan" niet wijzer gemaakt. Het zou triest zijn als hij een kauwtje een kauwenleventje zou ontzeggen.