Waarom braakte mijn kat midden in de nacht witte schuim?

Het is s'nachts en me kat zat te slapen, hij werd opeens wakker met kokhalzende geluiden en zijn buik was ook aan het bewegen en toen had die witte schuim gekotst. Dit was om 04:05 in de nacht

Wat kan dit zijn?

een jaar geleden
7.3K
Ritsuka
een jaar geleden
Ik had persoonlijk allang de dierenarts gebeld, in plaats van online een vraag stellen en wachten op antwoord.
Floorka
een jaar geleden
Je kat geeft gal over

Antwoorden (2)

Dit kan gal zijn, en als dat opgegeven wordt is het relatief onschuldig. Het is belangrijk dat de kat regelmatig naar buiten kan of als hij binnen leeft, kattengras tot zijn beschikking heeft. Dat helpt hem om onverteerde resten op te geven (in de vorm van een haarbal). Als je het niet vertrouwt, bijvoorbeeld omdat je kat lusteloos is en niet eet of drinkt, bel dan even met de dierenarts voor advies.
een jaar geleden
Een vastende kat zal soms wit of geel schuim moeten overgeven. Dit komt door het feit dat het spijsverteringsstelsel zich voorbereidt op de spijsvertering door zoutzuur en spijsverteringsenzymen in de maag en de darmen vrij te geven. Deze stoffen kunnen irriterend zijn bij afwezigheid van voedsel om te verteren. Het sterke zuur gehalte irriteert de wand van de maag en veroorzaakt een braakreflex. Als de kat een hap eet, dan braakt, maar in staat is om een andere hap te nemen zonder over te geven, is het meestal geen groot probleem. Maar als hij blijft braken zodra hij opnieuw probeert, zal het nodig zijn om uw dierenarts te raadplegen om de oorzaak te bepalen.
Het kan zijn dat je kat wit schuim of slijm overgeeft. Dit kan wijzen op een slechte vertering door te snel te eten of een irritatie van de maag van je kat. Naast het overgeven zijn er nog andere symptomen die kunnen duiden op een probleem zoals:

minder eten
langzamer eten
knarsetanden
kwijlen
voortdurend slikken
likken aan lippen
Een kat moet iedere dag eten en drinken. Neem bij twijfel contact op met je dierenarts.
fremar
een jaar geleden